In Evanghelia sa (XX, 30), Sfântul Ioan ne spune că Domnul a înfăptuit
multe alte lucruri care nu sunt scrise în această Evanghelie. Cum ar putea fi altfel?
Timp de trei ani, Domnul a predicat, a vindecat bolnavii, i-a alinat pe cei aflaţi în
suferinţă a săvârşit miracole. Cum s-ar fi putut menţiona toate aceste lucruri în cele
câteva pagini ale celor patru Evanghelii?
Tradiţia păstrează însă multe alte lucruri care au rămas neaşternute în scris.
Această tradiţie a fost parţial redactată, uneori conform adevărului, dar alteori alterată
de imaginaţia populară şi chiar de falsificări intenţionate. Astfel, în primele secole ale
erei creştine, a luat naştere o literatură foarte instructivă dar care, trebuie să
recunoaştem, nu poate fi citită fără rezerve.
Denumirea de „apocrif a fost atribuită acestui ansamblu literar foarte
voluminos şi distinct, care a apărut în acea vreme, imitând Sfânta Scriptură. Acest
cuvânt provine din grecescul APOKRYPHOS care înseamnă „tainic, ascuns". Este
probabil că, Ia originii acest cuvânt desemna cărţile secrete care, în diversele secte
religioase, nu le erau accesibile decât celor iniţiaţi. Este uşor de înţeles de ce, încă de
la începuturile sale, Biserica a considerat false şi a interzis lectura anumitor speculaţii
misterioase care nu erau în acord cu sfânta şi luminoasa doctrină a lui Iisus Cristos.
Insă termenul „apocrif nu a fost rezervat numai scrierilor considerate drept doctrine
false, ci el a ajuns să desemneze în cele din urmă toate scrierile care nu au fost admise
în Canonul Sfintei Scripturi, datorită faptului că nu li s-a recunoscut caracterul de
texte divin inspirate. Printre aceste scrieri se numărau şi texte ce conţineau esenţa pură
şi adevărată a doctrinei creştine, acceptate fără reţineri de către Părinţii Bisericii, însă
numai ca lectură privată, ei interzicând citirea lor publică în cadrul comunităţilor
creştine. Aceste aspecte justifică pe deplin interesul nostru pentru această literatură,
din păcate aproape uitată în zilele noastre, care reflectă începuturile Creştinismului.
Alături de o serie întreagă de „producţii" dubioase, descoperim lucrări foarte
valoroase, moştenitoare ale unei Tradiţii autentice. Deşi Biserica, preocuppă înainte
de toate de păstrarea intactă a purităţii Evangheliilor, nu le-a acreditat drept Cuvânt al
lui Dumnezeu, totuşi ea nu le-a contestat dreptul de a reprezenta expresia adeseori
admirabilă şi profundă a Tradiţiei sale. (Jacques Hervieux: „Ce nu este scris în
Evanghelie", Editura Pattloch, Aschaffenburg 1959, p. 6 şi 7).
Unul dintre aceste documente „apocrife" al Creştinismului timpuriu îl
reprezintă corespondenţa lui Iisus cu Abgar Ukkama, regele Edessei. Mulţi teologi au
pus la îndoială autenticitatea sa. Cu toate acestea, din punct de vedere istoric este
incontestabil faptul că un rege numit Abgar V Ukkama a fost cel de-al
cincisprezecelea suveran al regatului din Osrhoene 1 . Iar cronica Edessei menţionează
că el a vegheat de două ori, în calitate de cârmuitor, destinele ţării sale: prima dată din
anul 4 până în anul 7 după Iisus Cristos, a doua oară între anii 13 şi 50 după Iisus
Cristos (cf. Gutschmid: „Cercetări asupra Istoriei regatului din Osrhoene", Memoriu
al Academiei din Sankt-Petersburg, Dicţionar de teologie catolică, volumul 1, coloana
67 „Abgar", articol de J. Parisot).
Agbar, în limba siriană abgar, awgar, în greceşte Abgaros sau Augaros
(Aoyccpoq) - este un nume propriu de origine semitică. (Cf. P. Smith: Thesaurus
Syriacus, col 477). Specialiştii în limba siriană văd în Abgar un sinonim al termenului
hagira = şchiopul. Este probabil că datorită stării sale corporale, corespunzătoare bolii
de care suferea, el şi-a exprimat dorinţa de a fi eliberat de această (deja) veche
suferinţă, graţie marelui vindecător din Palestina.
Porecla regelui era UKKAMA, sau mai degrabă ukkama, adică „cel negru",
care în greceşte avea să devină Uhama sau Uhanics. (A se compara cu: ASSEMANI,
Bibliotheca orientalis, Roma 1719, cartea 1, col. 240).
Majoritatea autorilor ecleziastici consideră că această corespondenţă dintre
Iisus şi regele Abgar este neîntemeiată din punct de vedere istoric. De exemplu, Edgar
HENNECKE a scris în lucrarea sa „Neutestamentliche Apokryphen", ediţia a 2-a,
Mohr, Tubingen 1924, p. 2: „Iisus nu a lăsat nici o însemnare autografă. Există doar o
legendă locală din secolul al III-lea care îi atribuie o corespondenţă."
Aceasta afirmaţie se sprijină pe pretinsul Decretum Gelasianum, emis de
Biserica francă, ce conţine o listă a „cărţilor primite şi neprimite". Decretul trece
respectiva corespondenţa în rândul cărţilor apocrife neprimite. După toate probabi-
lităţile, acest refuz se bazează pe opinia Părintelui Bisericii latine, sfântul Augustin,
potrivit căruia nu există nici o scrisoare autentică a lui Iisus (A se compara cu:
Augustin, contra Faust, 28, De consensu evangelistarum, L, 7, 1 1).
Este oare acest refuz cu adevărat întemeiat? -Absolut deloc!
In Biserica siriană, tradiţia corespondenţei lui Iisus cu regele Abgar era
considerată drept o realitate indiscutabilă. Acest fapt este atestat de mai multe do-
cumente siriene datând din vremea primilor creştini. Liturghia siriană evocă această
corespondenţa ca un dat istoric. „Doctrina Addai 2 " (secolul al IV-lea) preia vechea
Tradiţie şi o dezvoltă. Se cuvine să remarcăm că la Edessa, înainte de anul 170, exista
o importantă comunitate creştină. Trebuie deci să admitem că apostolii creştinismului
au sosit acolo foarte timpuriu şi au găsit inimi gata pregătite să primească învăţătura
lui Iisus Gristos. (A se compara cu: Bibliotheca orientalis, cartea 1, col. 393; şi
Dicţionarul de teologie catolică, cartea 1, col. 68-72). - Rubens Duval indică, de
asemenea, în lucrarea sa „Istoria politică, religioasă şi literară a Edessei" (Extras din
Jurnalul asiatic, Paris, 1892, p.81), că străvechea tradiţie a corespondenţei lui Iisus cu
Abgar a avut, întotdeauna, un larg ecou în Orient.
Insă cel mai faimos martor al autenticităţii corespondenţei lui Iisus cu Abgar
este Eusebiu din Cezareea (B39). „Eusebiu se află la hotarul dintre două epoci.
Cultura sa, interesul său pentru trecut şi opera sa de sinteză îl situează printre Părinţii
de dinainte de Niceea 3 ; ca episcop responsabil de politica Bisericii, el face parte din
noua epocă constantini-ană. Născut în Palestina, probabil în Cezareea, în jurul anului
263, Eusebiu a primit de la Pamfîl, în cadrul şcolii întemeiate de Origene, o educaţie
deosebit de vastă şi de completă.
„Eusebiu a devenit episcop al Cezareei în 313 şi, graţie erudiţiei sale, a
exercitat o mare influenţă asupra împăratului Constantin. El va rămâne, de-a pururi,
cel mai mare istoric al antichităţii creştine. Lucrarea sa principală este cunoscuta
Istoric a Bisericii, în zece volume, care se întinde de la întemeierea Bisericii şi până Ia
victoria lui Constantin asupra lui Licinus (324). Eusebiu nu s-a avântat în dezvoltări
ale unei Istorii metodice a Bisericii; esenţa operei sale constă într-o acumulare de
materiale, în care faptele istorice, citatele din literatura creştină şi evenimentele se
succed într-o ordine cronologică, încă dinainte de persecuţiile declanşate de
Diocletian (303), lucrarea sa fusese publicată în şapte volume. Evenimentele, decisive
pentru mersul Istoriei, care s-au succedat rapid, l-au forţat pe Eusebiu să-şi com-
pleteze opera. In secolul al IV-lea, Istoria Bisericii a fost tradusă în siriană şi apoi în
armeană. In 403, Rufmus a tradus-o în latină şi a completat-o printr-o expunere a
faptelor ulterioare până în 395." (Berthold Altaner: Patrologie, editura Herder,
Freiburg im Breisgau, 1938, p. 141-143).
Potrivit lui C. Verschaffel (Dicţionarul de teologie catolică, cartea 5, partea a
2-a, col. 1528), îl putem considera pe Eusebiu drept un adevărat „Herodot al
creştinismului" şi un „părinte al Istoriei Bisericii". Cunoştinţele sale istorice
referitoare la perioada primelor veacuri creştine erau incomparabile.
Tocmai acest specialist în Istorie, Eusebiu din Cezareea, este cel care ne oferă
un raport detaliat despre corespondenţa lui Iisus cu regele Abgar. El scrie, la sfârşitul
primei cărţi a Istoriei Bisericii (Migne, Patrologie greacă XX, 121-124; 136; 137), că
a găsit această corespondenţă în arhivele cetăţii Edessa. Documentele istorice legate
de evenimentele marcante ale cetăţii Edessa, în special cele din timpul domniei lui
Abgar, erau păstrate cu grijă în arhivele regale. Eusebiu menţionează că a tradus el
însuşi în greceşte anumite părţi ale acestei corespondenţe scrise în siriană.
Eusebiu îşi încheie relatarea cu traducerea primelor două scrisori. Luând
cunoştinţă de Istoria Bisericii, nu putem decât regreta faptul că această corespondenţă
nu a fost publicată în întregime de către Eusebiu. Trebuie totuşi să admitem că
Eusebiu îşi propusese să prezinte numai faptele istorice şi să aducă dovezi clare care
să le ateste. Lucrarea sa ar fi devenit supraîncărcată dacă ar fi adăugat toate aceste
documente străvechi. Insă el citează sursele, indică unde se pot găsi documentele
citate pentru ca cititorul să poată efectua ulterior un studiu exhaustiv asupra lor. în
cazul de faţă, el precizează că aceste scrieri sunt accesibile în arhivele publice ale
Statului Edessa.
Eusebiu mai adaugă, pe lângă citarea acestor două scrisori, o relatare despre
activităţile misionare ale unui anume Tadeu (sau Adeu) care se pare că a fost unul
dintre cei doisprezece apostoli ai lui Iisus şi a fost trimis la Edessa de către apostolul
Iuda sau Toma pentru a propovădui acolo Evanghelia. Se pare că acest Tadeu este cel
care i-a adus regelui Abgar învăţătura lui Iisus Cristos şi care 1-a vindecat, după care
a predicat Evanghelia cu o atât de mare putere încât majoritatea populaţiei s-a
convertit.
Detaliile menţionate sunt şi ele redate în „Doctrina Addai". Acest document,
publicat în limba siriană, conţine şi el primele două scrisori ale lui Abgar şi ale lui
Iisus şi menţionează chiar faptul că un mesager al lui Abgar a pictat pentru stăpânul
său portretul lui Iisus.
Orice creştin care-L iubeşte pe Domnul nu va putea decât să regrete faptul că,
din toată corespondenţa Sa cu Abgar, documentele istorice se limitează doar la
reproducerea primelor două scrisori. Din păcate, străvechile documente din arhivele
regale ale Edessei au dispărut în decursul evenimentelor şi războaielor care au zguduit
această regiune.
Şi totuşi, nimic din ceea ce Iisus, Dumnezeu şi om, a propovăduit pe pământ
prin Cuvântul Său şi prin Faptele Sale, nu avea să fie pierdut pentru totdeauna. In mod
providenţial, întreaga operă de mântuire pe care Domnul nostru a săvârşit-o trebuie să
fie transmisă, în cele mai mici detalii, Omenirii Noi.
Scrisorile necunoscute ale lui Iisus către Abgar Ukkama, regele Edessei, în
integralitatea lor, i-au fost deci dictate de către divina voce interioară scribului lui
Dumnezeu, Jakob Lorber. Nu mai insistăm asupra importanţei revelaţiilor primite de
Jakob Lorber. Am reuşit să stabilim faptul că primele două scrisori nu reprezintă o
traducere a unui text dat în limba siriană, greacă sau latină. Acest text, dictat şi scris în
limba germană, alcătuieşte, împreună cu celelalte scrisori revelate acum, un ansamblu
perfect coerent. Putem constata de altfel că textul primelor două scrisori dictate de
Domnul lui Jakob Lorber corespunde până în cele mai mici detalii textului grecesc
redat de Eusebiu; în vreme ce textul din „Doctrina Addai" prezintă câteva fraze
suplimentare.
Scrisorile necunoscute ale lui Iisus se prezintă ca o Evanghelie prescurtată.
Acestea conţin învăţăturile cele mai importante ale mesajului spiritual a lui Iisus şi o
scurtă expunere a mântuirii noastre prin intermediul Sacrificiului Crucii. Aşadar,
corespondenţa lui Iisus cu Abgar poate fi considerată ca o „Mică Evanghelie" care
revelează Iubirea Tatălui Ceresc în integralitatea sa. Prin învăţătura, scrificiul şi
glorioasa Sa înviere, ne oferă darul cel nepreţuit al atingerii stării de Copil al lui
Dumnezeu.
Editorul
I. SCRISOAREA LUI ABGAR CĂTRE DOMNUL
IISUS
1. Abgar, domnitor la Edessa, lui Iisus bunul Mântuitor, care a apărut în
regiunea Ierusalimului, Salutare!
2. Am auzit vorbindu-se despre tine şi despre vindecările pe care le săvârşeşti
fără leacuri şi fără plante. Căci se spune că le redai orbilor vederea, paraliticilor vlaga
mădularelor, că-i purifici pe leproşi, alungi spiritele necurate, îi vindeci pe cei ce
suferă de boli cronice şi, în sfârşit, că-i învii chiar şi pe cei morţi.
3. Auzind aceste lucruri despre tine, am cugetat în sinea mea că nu poate fi
adevărată decât una din două: sau tu eşti Dumnezeu pogorât din cer sau, pentru a
putea săvârşi asemenea minuni, eşti cel puţin un Fiu al marelui Dumnezeu!
4.1ată de ce te rog, prin această epistolă, să binevoieşti să mă vindeci de boala
de care sufăr.
5. Am mai auzit spunându-se că evreii cârtesc împotriva ta şi vor să te piardă.
Or cetatea mea, micuţă fără îndoială, este bine rânduită şi va fi de-ajuns pentru noi
doi. Vino dar la mine, dragă prietene Iisus, si rămâi în cetatea si în ţara mea. Căci
toată lumea de aici te va purta în slavă şi te va păstra în inima sa! Te aştept, cu inima
plină de dor şi nerăbdare!
6. Trimisă prin credinciosul meu servitor Brachus.
RĂSPUNSUL DOMNULUI IISUS
1. Fericit eşti tu, Abgar, căci fără să Mă fi văzut, tu ai Credinţă! Căci stă scris
despre Mine că cei ce Mă vor vedea nu vor crede în Mine, pe când cei ce nu Mă vor
vedea vor crede si vor avea viată veşnică!
2. Dar cât despre, aşa cum îmi scrii, venirea Mea lângă tine deoarece aici, în
ţara lui Iuda, voi fî prigonit, îţi spun: este necesar ca toate pentru care am venit în
această lume să se împlinească în acest loc şi ca Eu însumi, după ce peste puţină
vreme toate se vor săvârşi asupra Mea, să Mă ridic înapoi la Cel din care ieşit din
toată Veşnicia.
3. Dar fii plin de răbdare în uşoara ta suferinţă. De îndată ce Mă voi ridica
înapoi la Cer, voi trimite la tine un ucenic ca să te vindece de boală şi ca să-ţi dea
adevărata sănătate ţie şi tuturor celor care sunt alături de tine!
4. Scrisă de Iacob, ucenic al Domnului Iisus Cristos, trimisă din regiunea
Ghenizaret şi încredinţată lui Brachus, mesager al regelui.
5. La puţin timp după ce Abgar a primit acest ceresc răspuns, s-a întâmplat ca
Prinţul moştenitor, fiul cel mai mare al acestui rege, să fie atins de o febră mortală pe
care medicii din Edessa au socotit-o de nevindecat. Nefericitul Abgar a căzut pradă
disperării. In durerea lui el I-a scris din nou bunului Mântuitor.
II.
A DOUA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
1. Abgar, biet domnitor în Edessa, lui Iisus bunul Mântuitor care a apărut în
regiunea Ierusalimului, salutare şi slavă divină!
2.0 Iisuse, bunule Mântuitor! Vezi, fiul meu mai mare, prinţul moştenitor,
care se bucura dincolo de orice măsură de venirea ta în cetatea mea, se află în pragul
morţii. O febră rea 1-a doborât şi ameninţă neîncetat să-i curme viaţa! Dar eu ştiu,
după cum m-a încredinţat mesagerul, că tu vindeci de la distanţă asemenea bolnavi,
fără leacuri, ci numai cu Cuvântul şi Voia ta! O Iisuse, bunule Mântuitor, fără îndoială
Fiul lui Dumnezeu Cel Preaînalt, dă-i înapoi fiului meu, care te iubeşte atât de mult
încât ar fi în stare să-şi dea viaţa de dragul tău, sănătatea deplină prin puternicul
Cuvânt al Voinţei Tale!
3.0 Iisuse, bunule Mântuitor! Nu mă refuza de această dată, pe mine care sunt
şi eu bolnav, vorbindu-mi despre vremurile ce vor urma după înălţarea ta la cer. Ci
vino, sari neîntârziat în ajutorul fiului meu!
4. Scrisă în cetatea mea, a Edessei, trimisă prin acelaşi credincios mesager.
RĂSPUNSUL DOMNULUI IISUS
la cea de-a doua scrisoare a lui Abgar
1. Abgar, mare este Credinţa ta! Şi graţie credinţei tale, fiul tău s-ar putea
vindeca. Dar cum am găsit în tine mai multă Iubire decât în Israel, voi face pentru tine
mai mult decât dacă mi-ai fi dăruit doar credinţă.
2. Vezi, Eu, Domnul întregii Veşnicii, care-i învăţ acum pe oameni şi-i scap de
moartea veşnică, am să-i dăruiesc fiului tău viaţa veşnică chiar înainte de înălţarea
Mea, pentru că fără a Mă vedea şi fără a Mă cunoaşte şi înainte de a afla despre
viitoarele Mele suferinţe pentru toţi oamenii, el M-a iubit din toată inima sa. Aşadar,
dragul meu Abgar, îţi vei pierde fiul în trup, dar îl vei câştiga de mii de ori în spirit în
împărăţia Mea veşnică.
3. Să nu cumva să crezi că, murind, fiul tău chiar va muri! Nicidecum, ci când
va muri, de-abia atunci se va trezi din somnul cel de moarte al acestei lumi la
adevărata viaţă veşnică în împărăţia Mea, care este spirituala si nu trupeasca.
4.De aceea nu fii tulburat în sufletul tău! Ci priveşte şi ascultă în tăcere: numai
Eu sunt Domnul şi în afară de Mine, nu este altul! De aceea Eu acţionez în deplină
libertate. Şi nimeni nu poate să-Mi spună: fa aceasta sau nu face aceea!
5. Dar ceea ce fac Eu acum şi ceea ce îngădui - astfel, să fiu prigonit ca un om
fără putere - Eu prevăzusem chiar înainte de facerea acestui pământ şi înainte ca
soarele, luna şi stelele să-şi răspândească lumina. Căci pentru asta am ieşit Eu din
Tatăl care este în Mine, aşa cum Eu sunt în El. Tatăl este Cel mai înalt căci El este
Iubirea din Mine, Voinţa din Mine. Spiritul care emană din Mine şi se îndreaptă spre
Tatăl este preasfânt. Şi Eu sunt toate acestea, Eu care ti le destăinui.
6.Asadar nu fii tulburat, acum ca ştii cine este Cel ce ti-a revelat aceste
lucruri.Pastreaza insa tăcerea asupra lor, pana când voi fi răstignit de evrei, lucru de
care vei fi anunţat de indata ce se va intampla.Altminteri ( daca ai vorbi inainte de
soroc ) lumea s-ar prăbuşi inainte de vreme.
7.1n zilele următoare va sosi in cetatea ta un tanar băiat sărac. Gazduieste-1 si
astfel îmi vei bucura inima si fa-i bine deorece Eu ii dăruiesc fiului tau o gratie atât de
mare, de a-1 trimite inaintea mea, datorita iubirii sale, acolo unde ma voi duce si Eu
după ce voi fi rastignit.Amin.
8. Scrisa in Cana Galileii de ucenicul Ioan si trimisa prin mesagerul regelui.
III.
A TREIA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
l.Abgar, mic domnitor în Edessa, lui Iisus bunul Mântuitor care a apărut în
ţinutul Ierusalimului, toată slava în vecii vecilor!
2. Graţie minunatei şi miraculoasei scrisori pe care tu, Domnul Dumnezeu Cel
veşnic, ai trimis-o în nesfârşita ta bunătate întru prea mare mângâiere, a mea şi a fiului
meu, înainte de această scrisoare pe care ţi-o trimit astăzi, am recunoscut în mod neîn-
doielnic că Iubirea supremă sălăşluieşte în tine. Dacă n-ar fi aşa, ar fi cu neputinţă ca
tu, singurul Dumnezeu al tuturor cerurilor şi al acestui pământ, să-mi fi adus o
asemenea alinare mie, care nu sunt decât un vierme în faţa ta, atunci când ţi-am vorbit
de fiul meu care te iubeşte mai presus de orice. Nu-mi stă în puteri, o Doamne, să-ţi
mulţumesc altfel decât dăruindu-ţi recunoştinţa mea şi cea a fiului meu,
prosternându-mi nimicnicia în ţărână în faţa Numelui tău preasfânt. Te implor, acceptă
recunoştinţa noastră drept chezăşie a înflăcăratei noastre Iubiri, şi aminteşte-ţi de-a
pururi de noi în nespusa ta indurare!
3. Iubirea pe care ţi-o poartă fiul meu cel atât de bolnav a trezit în mine, acum
câteva zile, o scumpă dorinţă. Doamne, iartă-mă dacă în această scrisoare ţi-o
împărtăşesc. Ştiu bine că gândurile noastre îţi sunt cunoscute chiar înainte ca eu şi fiul
meu să le fi formulat. Iti scriu totuşi asa cum îi scrii unui om si o fac la sfatul acestui
tânăr sărac pe care mi l-ai recomandat şi care se bucură acum de belşugul casei mele.
El mi-a spus că fiecare trebuie să te abordeze astfel, dacă doreşte să obţină ceva de la
tine.
4. Acest tânăr afirmă că te-a văzut. El îmi pare a avea un dar al descrierii foarte
simplu, dar după socoteala mea, adevărat şi cuviincios. Acest tânăr, care îmi este drag
datorită talentului său, ne-a descris spre marea noastră bucurie înfăţişarea ta în mod
atât de limpede, încât mie şi fiului meu, care încă mai trăieşte deşi este foarte slăbit, ni
se părea că te avem cu adevărat în faţa ochilor. In oraşul meu se află un foarte mate
pictor. Urmând indicaţiile tânărului el ţi-a făcut imediat portretul până la bust. Această
imagine a fost pentru mine şi pentru fiul meu o surpriză, cu atât mai fericită cu cât
tânărul sărac a confirmat că Tu, o Doamne, ai această înfăţişare.
5. Pro fit deci de această ocazie pentru a-ţi trimite propriul tău portret prin
credinciosul purtător al scrisorii mele de recunoştinţă, ca să-1 examinezi si să-mi spui
prin mesager dacă într-adevăr acest tablou iti seamănă.
6.0 Doamne Iisuse, bunule Mântuitor al tuturor oamenilor, nu te mânia pe
noi! Căci nu o deşartă curiozitate, ci o pură şi mare iubire pentru tine ne-a îndemnat să
punem să se facă această preascumpă comoară a inimilor noastre, pentru a ne putea
face o idee despre tine, care ne umpli până în străfunduri cu Iubirea ta şi care eşti cea
mai mare bogăţie, cea mai mare mângâiere şi cea mai frumoasă podoabă a inimilor
noastre în viaţă şi în moarte!
7. O Doamne, nu înceta niciodată să-ţi aminteşti de noi în inima ta. Facă-se
Voia ta Sfântă!
RĂSPUNSUL DOMNULUI IISUS
la cea de-a treia scrisoare a lui Abgar
Răspuns expediat prin acelaşi mesager al regelui
într-un interval de zece zile
1 .Binecuvântarea, Iubirea şi Graţia Mea să fie cu tine, dragul Meu fiu Abgar.
2. Aici, în Iudeea, Eu rostesc adeseori aceste cuvinte pentru cei pe care-i scap
de tot felul de suferinţe trupeşti: „Credinţa ta te-a salvat". Dar încă n-am întrebat pe
nimeni: „Mă iubeşti?" Şi încă nimeni nu Mi-a spus din străfundul inimii sale:
„Doamne, te iubesc".
3. Dar tu, cu mult timp înainte, fără să Mă fi văzut, ai crezut că Eu sunt Unicul.
Iar acum Mă iubeşti ca un om care şi-a săvârşit deja re-naşterea prin focul Spiritului.
4.0 Abgar, Abgar, dacă ai şti şi ai putea înţelege cât de mult te iubesc din
această cauză şi ce bucurie îi aduci inimii Mele eterne de Tată, ai fi copleşit de o prea
mare fericire, astfel că nici n-ai mai putea trăi.
5. Fii statornic în credinţa ta când vei auzi vorbele ce le vor spune evreii cei rai
despre Mine, ei care mă vor da în curând pe mâna călăilor. Căci dacă atunci când le
vei auzi nu te vei poticni, vei fi în chip spiritual primul, după fiul tău, care vei lua
parte la învierea Mea din morţi.
6. Cu adevărat, cu adevărat îţi spun: cei ce cred în Cuvântul Meu, cei ce cred că
învăţătura Mea vine de la Dumnezeu, aceia vor învia în ziua de apoi, când flecare îşi
va primi dreapta judecată. Dar cei ce Mă iubesc n u vor gusta moartea. Căci iute ca
gândul, eivor fi transfiguraţi din această lume a cărnii în luminoasa viaţă veşnică şi
vor rămâne alături de Mine, Tatăl lor Cel veşnic. Dar păstrează aceste Cuvinte în taină
până la învierea Mea!
7. Numai după aceea un apostol va veni la tine, asa cum te-am înştiinţat în
prima Mea scrisoare şi, cu excepţia fiului tău care va intra fără durere în împărăţia
Mea, el îţi va aduce ţie şi întregii tale case sănătatea trupească şi spirituală.
8. Cât despre asemănarea dintre înfăţişarea Mea si portretul adus de trimisul
tău, chiar el, acest mesager care Mă vede pentru a treia oară, te va informa cel mai
bine. Cel ce doreşte o imagine a Mea cu intenţia pe care o exprimi tu nu păcătuieşte.
Căci Iubirea rabdă totul. Dar vai de cei ce vor voi să facă din chipul Meu un idol!
Păstrează Şi acest portret în taină.
9. Scrisă în Iudeea de unul din discipolii Mei aproiat inimii mele şi trimisă prin
acelaşi mesager
lO.Binecuvântările Mele sa fie în casa ta! Amin.
IV.
A PATRA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
l.Abgar, mic domnitor în Edessa, către Iisus bunul Mântuitor şi
Atoateizbăvitor care a apărut în ţinutul Ierusalimului şi care acum este prigonit de la
un capăt al ţarii la altul de evreii proşti şi orbi care nu recunosc Lumina sfântă cea
dintâi, soarele sorilor în mijlocul lor!
2.0 bunul meu Mântuitor Iisus, cu adevărat s-a împlinit pentru dragul meu fiu
ceea ce tu, o Doamne, ai prezis în cea de-a doua scrisoare a ta. El a murit acum câteva
zile şi pe patul de moarte m-a implorat cu ochii în lacrimi să port în inimă şi să-ţi
exprim recunoştinţa sa cea mai profundă pentru că l-ai făcut să părăsească această
lume fără nici cea mai mică durere şi fără urmă de teamă de moartea trupului său.
3. Cu adevărat, el a strâns de mii de ori la piept chipul tău. Ultimele sale
cuvinte au fost: „O tu, bunul meu Tată Iisus, o Iisuse, Iubire nesfârşită, singurul care
eşti adevărata viaţă în vecii vecilor, tu care acum umbli ca un fiu al omului în mijlocul
celor pe care Atotputernicia Ta i-a chemat la viaţă dându-le chip şi suflare - da, numai
tu eşti Iubirea mea în veci! -Trăiesc, trăiesc, trăiesc datorită Ţie, în Tine - de-a
pururi!!!"
4. După ce a rostit aceste cuvinte, iubitul meu fiu a murit. Cred că ştii prea
bine, o Doamne, că sfârşitul pământesc al fiului meu a fost astfel şi că eu şi toată casa
mea l-am plâns din belşug. Iţi scriu însă toate acestea ca un om către alt om, pentru că
fiul meu muribund şi-a dorit-o cu înflăcărare.
5.0 Doamne, iartă-mă, pe mine care nu sunt decât un biet păcătos înaintea ta,
dacă te deranjez cu o a patra scrisoare şi dacă pricinuiesc astfel o perturbare în munca
ta preasfântă.
6.1n încheiere, îndrăznesc să adaug această rugăminte: nu-mi lua mângâierea
ta. Căci plecarea fiului meu m-a scufundat într-o mare tristeţe de care nu pot scăpa, în
ciuda celor mai ferme şi puternice eforturi de voinţă. De aceea Te rog, bunule
Mântuitor, Tu, Cel mai bun Tată în vecii vecilor, binevoieşte să mă uşurezi de această
mare durere. Dar facă-se nu voia mea, ci Voia Ta preasfântă.
RĂSPUNSUL AUTOGRAF AL DOMNULUI IISUS
la cea de-a patra scrisoare a lui Abgar
scrisă în limba greacă, pe când epistolele
precedente fuseseră scrise în limba ebraică
1 .Dragul Meu fiu şi frate Abgar, Eu ştiu totul despre fiul tău. Mă bucur nespus
că a avut un sfârşit atât de frumos în această lume, şi un început cu mult mai frumos în
împărăţia Mea.
2.Bine faci că-1 plângi puţin. Căci, vezi tu, oameni buni sunt puţini pe acest
pământ. Dar cei care sunt precum fiul tău merită cu adevărat să fie plânşi.
3. Vezi, Eu însumi vărs o preţioasă lacrimă pentru el. Astfel au fost create toate
universurile, dintr-o lacrimă a ochilor Mei. Iar noile ceruri vor fi întemeiate în acelaşi
mod.
4. Iţi spun, lacrimile vărsate pentru un lucru bun au o foarte mare valoare în
Cer. Ele sunt cele mai preţioase giuvaeruri care-L împodobesc în veci de veci. Dar
lacrimile cele rele, de ură, de pizmă şi de mânie întăresc infernul în încremenirea sa.
5. Vei fi mângâiat, pentru că eşti supărat pentru cel care este bun. Mai
păstrează încă puţin această tristeţe, până când Mă vei plânge pentru puţin timp. Apoi
va sosi apostolul Meu care te va izbăvi de toate.
6. Fii de acum înainte plin de milostenie şi vei afla multă milă. Nu uita s-o
manifeşti faţă de cei săraci, căci ei sunt cu toţii laolaltă fraţii Mei. Ceea ce le vei dărui
lor, Mie îmi vei dărui, iar Eu ţi-o voi întoarce însutit.
7. Caută adevărata măreţie - adică împărăţia Mea - astfel ţi se va dărui şi
puţinul acestui pământ. Dar dacă nu cauţi decât ceea ce este neînsemnat, nu vei putea
fi considerat vrednic de adevărata măreţie.
8. (In temniţa regatului tău) tu ţii un criminal care, în virtutea înţeleptelor tale
legi, a meritat moartea. Dar Eu îţi spun: Iubirea şi iertarea preţuiesc mai mult decât
înţelepciunea şi dreptatea. Poartă-te cu el potrivit Iubirii şi potrivit compasiunii, şi
astfel vei fi una cu Mine şi cu Cel care este în Mine şi din care am ieşit pentru a fi un
om asemeni ţie. Amin.
9. Scrisă de mâna Mea la Capernaum şi trimisă prin mesagerul tău.
V.
A CINCEA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
scrisă la trei săptămâni după răspunsul
Domnului la cea de-a patra scrisoare
1. Abgar, un mic domnitor din Edessa, către Iisus bunul Mântuitor care, în
ţinutul evreilor, a apărut precum Lumina cea dintâi şi veşnica Forţă a creaţiei care
reînnoieşte Cerurile, lumile şi creaturile, şi care cu toate acestea nu este recunoscut de
cei dintâi chemaţi, ci de către cei ce tânjesc de mii de ani în întuneric. Lui ne închinăm
şi-L slăvim, noi copiii nopţii!
2.0 Doamne, care muritor ar putea înţelege imensitatea Iubirii tale pentru noi
oamenii care nu suntem decât creaturile tale, această Iubire prin care tu vrei să
reînnoieşti toate lucrurile, în timp ce urmezi o cale care, potrivit puterii mele omeneşti
de înţelegere, pare aproape imposibilă şi de negândit din partea lui Dumnezeu.
3. Fiind prezent pe acest pământ, pe care l-ai putea nimici dintr-o singură
suflare a gurii tale, ca un simplu om printre oameni, în acelaşi timp tu cârmuieşti şi
menţii prin Divinitatea ta interioară întreg necuprinsul! Şi fiecare grăunte de nisip al
pământului, fiecare strop de apă al mării, soarele, luna şi nenumăratele stele se supun
vocii atotputernice a Inimii tale, care este centrul etern al tuturor lucrurilor şi al tuturor
creaturilor în infinit.
4.0, cât de fericiţi sunt ucenicii tăi că te pot recunoaşte în deplina lumină a
spiritului lor, în vreme ce eu, biet păcătos, nu. pot s-o fac decât în noaptea mea!
5. Dacă picioarele mele nu ar fi fost paralizate, de mult as fi venit alături de
tine. Insă bietele mele picioare mi-au devenit o piedică în calea unei asemenea fericiri.
Dar acum, o rabd cu umilinţă de vreme ce Tu însuţi, o Doamne, m-ai aflat pe mine,
biet neştiutor, îndeajuns de vrednic pentru a-mi vorbi din carte şi a mă învăţa atâtea
minunăţii, pe care în afară de tine, Doamne, nici un om n-ar şti să le înfăţişeze.
6. înainte, ce puteam eu să ştiu despre viaţa de după moarte? Nicii un înţelept din
lumea aceasta n-ar fi putut să-mi desluşească acest mister. E adevărat că există o
nemurire poetică în politeismul nostru, dar ea seamănă cu realitatea precum un vis
deşart în care am umbla desculţi pe mare şi cu barca pe uscat
7.Dar Tu, o Doamne, ne-ai arătat în Cuvânt si în faptă cum, după moartea
trupului nostru cel atât de firav, o viaţă a Spiritului desăvârşită, adevărată, total, liberă
începe si dăinuie de-a pururi nestrămutată.
8. De aceea eu socotesc că este neapărat necesar să-ţi prezint prin această
misivă mulţumirile de cuviinţă, dar care de fapt nu sunt decât o nimica toată faţă de
Graţia pe care mi-o acorzi.
9.Dar ce-aş putea eu să-ţi dau, o Doamne, ce tu să nu-mi fi dat deja dinainte?
10. Eu cred că o adevărată rmilţumire exprimată din inima este ceea ce i se
potriveşte cel mai mult omului - căci nerecunoştinţa îi aparţine, fără îndoială, pe de-a-
ntregul. Iată de ce, o Doamne, nu-ţi pot oferi decât acest umil „mulţumesc" - dar cu
convingerea absolută câ sunt de-acum gata să institui imediat în mica mea Ţară tot ce
vei binevoi să-mi porunceşti.
1 1 .Astfel, conform dorinţei tale, nu numai că l-am scos din temniţă pe marele
criminal de stat, ci l-am şi primit la şcoala şi la masa mea. Cât despre a şti dacă am
acţionat corect sau dacă - după cum se spune - am făcut prea mult, judecata mea
omenească nu-mi este de ajuns. Mă adresez Ţie şi în această privinţă, o Doamne, ca
să-mi acorzi o îndrumare concretă.
12. Spre Tine se îndreaptă, Doamne Iisuse, toată Iubirea, recunoştinţa şi
supunerea mea filială! Facă-se voia ta!
10
RĂSPUNSUL DOMNULUI IISUS
la cea de-a cincea scrisoare a lui Abgar
1 .Ascultă-mă, preaiubitul Meu fiu şi frate Abgar, am acum şaptezeci şi doi de
Apostoli, dar toţi laolaltă nu au o perspicacitate la fel de mare ca a ta care eşti un
păgân şi care nu M-ai văzut, nici pe Mine si nici unul din numeroasele miracole
înfăptuite de la întruparea şi naşterea Mea.
2.Rămâi deci plin de speranţă. Căci va sosi vre-mea, şi deja este, când le voi
lua Lumina Copiilor cărora voiam să le-o dau şi v-o voi dărui în toată plenitudinea
vouă, păgânilor! Căci de o vreme am găsit printre păgânii care trăiesc aici, greci şi
romani, mai multă Credinţă decât se poate afla în tot Israelul. Iubirea şi umilinţa sunt
însuşiri ale inimii omeneşti care le-au devenit complet străine evreilor, pe când nu de
puţine ori ele pot fi descoperite în întreaga lor plenitudine la voi.
3. Ceea ce le voi lua Copiilor pentru a vă da vouă, este împărăţia Mea de aici
[din această lume] şi în vecii vecilor. Iar Copiii vor fi nevoiţi să se hrănească cu
gunoaiele acestei lumi.
4Ai vrea să impui voinţa Mea ca lege în Ţara ta? Deocamdată aceasta nu va
fi. Pentru orice lucru, este necesar să aştepţi o anumită maturizare. Legea Mea nu este
alta decât Iubirea. Dacă vrei să institui ceva al Meu în Ţara ta, introdu încă de pe
acum această lege a Iubirii, şi astfel voinţa Mea îţi va părea blândă. Căci voinţa şi
legea Mea sunt Una, la fel cum Eu şi Tatăl suntem pe deplin Unul.
5. Fără îndoială că există în voinţa Mea anumite lucruri pe care tu nu le poţi
încă înţelege. Când apostolul Meu va veni la tine, el te va îndruma în toate, şi atunci
Duhul lui Dumnezeu se va pogorî asupra ta şi te va învăţa toate cele.
6.1n ceea ce-1 priveşte pe criminal, ai procedat foarte bine. Căci, vezi tu, şi Eu
fac la fel pentru voi, păgânii. Fie ca fapta ta să-ţi fie o oglindire a ceea ce fac eu acum
şi a ceea ce voi face mai târziu în plenitudine.
7.1ţi scriu acestea pentru liniştea şi fericirea ta.
VI.
A ŞASEA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
scrisa zece săptămâni mai târziu
1. Abgar, mic domnitor în Edessa, către Iisus bunul Mântuitor, toată slava
Celui care a apărut în ţinutul Ierusalimului ca un Izbăvitor pentru toate popoarele
însufleţite de o inimă curată şi care au voinţa de a-şi rândui viaţa potrivit Cuvântului
Său!
2.Doamne, iartă-mi marea îndrăzneală şi sfruntata insistenţă. Dar tu ştii bine
că cei mai buni medici au fost întotdeauna cei mai preţuiţi printre oameni, pentru că ei
au avut mereu cele mai temeinice cunoştinţe asupra lucrurilor naturii, fapt pentru care
toţi li se adresau cu precădere lor în cazul unor fenomene naturale extraordinare ca să
obţină de la ei o lămurire, oricât ar fi fost ea de firavă. La ce înălţime infinită, mai
11
presus de toţi medicii experţi în ştiinţe naturale te afli tu, de vreme ce tu eşti nu numai
medicul expert în toate, ci în acelaşi timp şi Creatorul şi Domnul etern al întregii
naturi!
3. Aşadar, numai ţie pot să-ţi înfăţişez nemaipomenitul necaz care s-a abătut
acum peste Ţara mea, şi te rog din străfundul inimii mele să ne scapi de această
năpastă fără de seamăn.
4.Aşa cum o ştii prea bine de mult timp, acum zece zile s-a făcut simţit aici un
cutremur de pământ care, slavă Ţie, nu a lăsat nici o urmă deosebită. Totuşi, la câteva
zile după acest cutremur de pământ, toate apele s-au tulburat. Iar cei care au băut din
ele au fost cuprinşi de dureri de cap şi şi-au pierdut minţile.
5. Am luat imediat o hotărâre strictă, interzicân-du-le tuturor să folosească apa
până când nu voi autoriza din nou întrebuinţarea ei. In tot acest răstimp, toţi cetăţenii
Statului meu trebuiau să vină la mine la Edessa, unde aveau să primească vin şi apă,
pe care o aduc cu corăbiile de la o distanţă destul de mare.
6. Cred că n-am procedat rău, de vreme ce acest lucru mi-a fost dictat numai
de iubirea şi compasiunea mea sincera pentru poporul meu. De aceea te rog, o
Doamne, cu toată umilinţa şi durerea inimii mele, să binevoieşti să ne scapi, pe mine
şi pe poporul meu, de acest necaz.
7. Căci vezi tu, apa nu se limpezeşte şi efectele sale dezastruoase rămân
aceleaşi. O Doamne, ştiu că toate Puterile, bune şi rele, îţi sunt supuse şi trebuie să
asculte cel mai mic semn al tău, te implor, ai milă de mine şi binevoieşte să mă scapi
de această calamitate de dragul nefericitului meu popor! Facă-se divina şi sfânta Ta
voinţă.
8. Când Domnul a luat cunoştinţă de această scnsoare, El s-a mâniat în sinea
Lui şi a rostit precum tunetul: „O Satana, Satana, cât timp II vei mai ispiti pe Domnul
Tău? Şarpe blestemat, ce ţi-a făcut acest popor mic, sărac şi bun, de-1 năpăstuieşti
astfel?"
9„Ca să ştii că Eu sunt Domnul tău: Să înceteze imediat răutatea ta în această
ţară! Amin."
10. „Nu ţi-am impus Eu drept condiţie să pui la încercare în carnea omului
numai ceea ce Eu îţi voi îngădui, aşa cum a fost cu Iov? Şi acum, ce faci tu cu
pământul Meu? Dacă ai curaj, poţi să te legi de Mine! Dar pământul Meu si oamenii
care Mă poartă în inimă, lasă-i în pace până la sorocul pe care ţi- 1 voi acorda pentru
ultima ta încercare de Libertate!"
12
După această exclamaţie,
a fost scris de un apostol acest
RĂSPUNS AL DOMNULUI IISUS
la cea de-a şasea scrisoare a lui Abgar
1 Dragul Meu fiu si frate Abgar, nu duşmanul tău, ci numai duşmanul Meu ţi-a
pricinuit acest necaz. Pe acest vrăjmaş, tu nu-1 cunoşti, dar Eu îl cunosc de foarte
multă vreme.
2.Duşmanul meu este bătrânul şi nevăzutul Prinţ al acestei lumi. Până acum el
avea o mare putere nu numai asupra acestui pământ care este sălaşul lui, ci până în
slava cerului la stele. Numai că această putere nu va mai dăinui decât puţin timp şi în
curând Prinţul acestei lumi va fi biruit.
3. Cât despre tine, tu nu trebuie să te temi de el. Căci în tot ceea ce te priveşte,
pe tine şi pe poporul tău, Eu l-am răpus. Foloseşte din nou fără teamă apa ţării tale.
Chiar în această clipă, ea a redevenit pură şi sănătoasă.
4.Vezi tu aceasta incercare ti-a fost impusa din cauză că Mă iubeşti. Dar
întrucât a crescut în toiul încercării, Iubirea ta a biruit toată puterea iadului, şi iată-te
acum eliberat pe veci de asemenea atacuri diabolice.
5. Astfel va sosi vremea când Credinţa va fi pradă unor mari ispite şi va trebui
să înainteze prin apă şi foc, dar Focul Iubirii va stinge focul încercării de credinţă şi va
face să se evapore apa prin atotputernicia sa.
6. Ceea ce s-a întâmplat în ţara ta în chip natural, multora li se va întâmpla de
acum înainte în chip spiritual din cauza învăţăturii Mele. Vor deveni complet smintiţi
toţi cei care vor bea din mlaştinile profeţilor mincinoşi.
7.Fie ca toată Iubirea, Binecuvântarea si Gratia Mea să fie asupra ta, frate
Abgar! Amin.
VIL
A ŞAPTEA SCRISOARE A LUI ABGAR
CĂTRE DOMNUL IISUS
trimisă Domnului la. nouă săptămâni după primirea
celui dc-al şaselea răspuns şi cu cinci zile înainte
de intrarea triumfală în Ierusalim
1. Abgar, mic domnitor în Edessa, Salutare lui Iiius bunul Mântuitor care a
apărut în ţinutul Ierusalimului, mântuirea tuturor popoarelor, un Domn şi un Rege
înscăunat în veacul vecilor, Dumnezeu al tuturor creaturilor, al tuturor oamenilor şi al
tuturor divinităţilor, bune si rele!
13
2.0 Dumnezeule, o Doamne, tu Unicul care îmi umpli inima, absolută
chintesenţă a tuturor gândurilor mele, ştiu bine, încă de la prima scrisoare pe care mi-
ai trimis-o cu atâta îndurare, că totul trebuie să se împlinească, potrivit propriei şi
inexplicabilei tale porunci, din ceea ce evreii cei răi din Ierusalim au uneltit împotriva
ta.
3. îmi închipui, în mod neclar, că aşa trebuie sa fie. Dar vei simţi şi tu mai bine
decât mine, biată creatură, că, omeneşte vorbind, inima mea care te iubeşt mai presus
de orice se revoltă. Urmarea aceste scrisori îţi va arăta că am temeiuri serioase în a-ti
înfăţişa aceste simţăminte.
4.1n calitate de vasal al Romei şi de rudă apropiată a lui Tiberiu care este
împărat (Cezar) la Roma, eu am şi la Ierusalim fidelii mei observatori romani, care
supraveghează în mod special casta sacerdotală cea incredibil de orgolioasă. Aceşti
observatori mi-au făcut un raport detaliat asupra a ce intenţionează să facă cu tine
aceşti trufaşi şi îngâmfaţi preoţi şi farisei.
5. Ei nu se vor mulţumi să te lapideze sau să te ardă conform obiceiului lor, nu,
ar fi prea puţin, ci vor să facă din tine o pildă a celei mai sălbatice atrocităţi! Ascultă,
o Doamne, aceste fiare feroce cu chip de om vor să te ţintuiască pe cruce cu piroane
de oţel şi să te lase atârnat acolo până vei muri pe stâlp în chinuri înspăimântătoare.
Iar această culme a ferocităţii omeneşti, ei vor s-o îndeplinească la Pastele viitoare.
6. Oricum ar fi, Doamne, aceste veşti m-au indignat până în străfundul fiinţei
mele. Ştiu că nu pentru că te-ai înfăţişat în faţa poporului drept Mesia cel vestit vor să
te omoare aceste bestii desfrânate şi despotice; puţin îi pasă, acestei stirpe preoţeşti de
hiene! Căci ştiu prea bine că ei nu cred în nici un Dumnezeu şi cu atât mai puţin în
Tine, iar între ei nu fac mare caz de nici o blasfemie.
7.Planul lor este cu totul altul. Vezi tu, aceste brute ştiu că Roma le observă cu
cea mai severă atenţie din cauza uneltirilor lor ascunse. Iar anul trecut, perspicacele
Pilat a desluşit, deşi a fost pregătită cu dibăcie, o încercare de răzmeriţă a înaltei
preoţimi, şi [în ziua] de sărbătoare, după cum ştii, a arestat în faţa Pieţei exterioare [a
Templului] cam cinci sute de oameni bogaţi şi săraci, din nefericire în majoritate
galileeni, şi a pus să li se taie pe loc capetele, ceea ce i-a atras duşmănia lui Irod de
vreme ce printre victime se numărau mulţi dintre supuşii săi.
8. Această pildă a făcut mare impresie asupra celor de la Templu. Pentru a
repara acest usturător eşec, ei te-au ales pe tine cu intenţia de a te acuza în faţa lui
Pilat drept un agitator politic şi de a te desemna drept principalul conducător al
precedentei răzmeriţe şi, astfel, ei vor ieşi nevinovaţi în faţa Curţii de la Roma, şi
profitând apoi de faptul că Roma îşi va slăbi atenţia, îşi vor urzi mai uşor noile planuri
de înaltă trădare, ceea ce de altfel nu le va reuşi în nici un caz. Nu ai nevoie de
scrisoarea mea pentru a vedea că sunt văzuţi în adevărata lor lumină de către Roma.
9. Dacă doreşti, o Doamne, un serviciu din partea mea, prietenul tău devotat şi
adoratorul tău, voi trimite imediat mesageri rapizi la Roma şi lui Ponţiu. Şi îţi
garantez că aceste brute vor cădea în groapa pe care o săpaseră pentru tine.
lO.Insă cum acum te cunosc mai bine şi ştiu că nu ai nevoie de nici un sfat
omenesc, vei proceda cum ţi se va părea mai bine. Ca om, eu am considerat de datoria
mea imediată să te informez cu fidelitate despre această treabă şi despre starea exactă
a lucrurilor - adăugând recunoştinţa mea fierbinte pentru Graţia pe care mi-ai acordat-
o mie şi poporului meu.
11.0 Doamne, fa-mă să înţeleg ce trebuie să fac eu aici pentru tine. Facă-se
voia ta preasfântă!
14
ULTIMUL RĂSPUNS AL DOMNULUI IISUS
1 .Fii sigur, dragul Meu fiu şi frate Abgar, că lucrurile se prezintă întru totul
aşa cum m-ai anunţat. Cu toate acestea, în ceea ce Mă priveşte, totul trebuie să se
împlinească astfel, altminteri nici un om n-ar putea obţine vreodată Viaţa veşnică -
lucru pe care tu, desigur, n-ai cum să-1 înţelegi încă, dar pe care-1 vei înţelege în
curând ca pe o mare taină.
2.Abţine-te deci, deocamdată, să faci demersurile pe care mi le propui cu atâta
prietenie pentru dezvinovăţirea Mea. Căci ele ar avea puţini sorţi de izbândă într-o
pricină rânduită de eterna Putere a Tatălui care este în Mine şi din care Eu am ieşit ca
om.
3. Iar Crucea Mea, de care voi fi pironit, să nu te înspăimânte! Căci, vezi tu,
tocmai această cruce va deveni pentru toate veacurile viitoare temelia împărăţiei lui
Dumnezeu, şi în acelaşi timp Poarta de intrare în ea.
4. Cât despre Mine, moartea trupului Meu nu va dura decât trei zile. In cea de-a
treia zi, Eu voi învia din morţi ca veşnic biruitor al morţii şi al iadului, iar judecata
Mea atotputernică se va abate asupra tuturor făptuitorilor de rele.
5. Dar pentru cei care trăiesc după Inima Mea, Eu voi deschide larg Poarta
Cerului în faţa ochilor lor.
6. Când, peste câteva zile, vei vedea soarele intunecându-se, aminteşte-ţi atunci
că Eu, cel mai bun Prieten şi Frate al tău, voi fi mort pe cruce! Nu fii înspăimântat de
asta! Căci totul trebuie să se împlinească astfel, şi nici un fir de păr al celor care sunt
cu Mine nu va fi clintit.
7. Dar chiar în clipa când voi învia, vei primi un semn prin care vei afla imediat
de învierea Mea.
8. Ţie, dragă frate Abgar, Iubirea, Graţia şi Binecuvântarea Mea! Amin.
COMENTARIU, ANALIZA.
ŞI EXPUNERE MISTICA
Restituirea SCRISORILOR NECUNOSCUTE ALE LUI IISUS CĂTRE
ABGAR UKKAMA, REGELE EDESSEI, care a avut loc în 1844 prin dictarea
5
Cuvântului divin misticului austriac Jakob LORBER (născut în Steiermark în 1800),
15
ilustrează în mod admirabil adevărata cale a mântuirii prin Iubirea de Dumnezeu şi a
aproapelui predicata de Iisus Cristos.
Trebuie să analizăm aici pe scurt conţinutul acestui monument scriptural unic,
căci el constituie un exemplu perfect, printre Scrierile Noului Testament, al manierei
vii şi în acelaşi timp blânde şi profunde prin care Dumnezeu îi învaţă pe oameni şi-i
atrage la El.
Pentru o informare mai completă în privinţa acestei „corespondenţe", foarte
cunoscute în primele veacuri creştine, dispărute ulterior, din care Părintele grec
EUSEBIU CEZAREEA prezintă câteva fragmente, rugăm cititorul să revadă
introducerea acestei cărţi.
Izvoarele istorice arată că Abgar Ukkama a fost un rege păgân din regiunea
Mesopotamiei care, în cursul unei călătorii în Persia realizată în scop pacificator, a
căzut grav bolnav; această boală nu s-a vindecat şi în cele din urmă el a devenit
infirm, paralizat de ambele picioare. Era deci vorba despre o stare corporală
dureroasă, foarte gravă, a unui om ajuns în perioada mijlocie a existenţei sale.
Această stare de suferinţă îl îndeamnă pe păgânul Abgar să-i scrie lui Iisus,
despre a cărui faimă de vindecător miraculos vorbeau şi servitorii săi: „Auzind aceste
lucruri despre tine, am cugetat în sinea mea că nu poate fi adevărată decât una din
două: sau eşti Dumnezeu pogorât din Cer sau, pentru a putea săvârşi asemenea lucruri,
eşti cel puţin un Fiu al marelui Dumnezeu! Iată de ce te rog, prin această epistolă, să
binevoieşti să mă vindeci de boala de care sufăr... Toată lumea de aici te va purta în
slavă! Te aştept, cu inima plină de dor şi nerăbdare!"
Domnul răspunde acestui strigăt de ajutor dictându-i unui ucenic: „Fericit eşti
tu, Abgar, căci fără să Mă fi văzut, tu ai Credinţă!"
întrucât Domnul recunoaşte că Abgar, căzut pradă unei atât de mari suferinţe
trupeşti, avea Credinţă, El îl declară „fericit", adică integrat în voinţa lui Dumnezeu şi
aflându-şi refugiul în EL
De ce natură era oare Credinţa lui Abgar pentru ca Domnul să-i acorde o atât
de mare încredere? Nu era o superficială credinţă oarbă, căci Abgar se informase cu
exactitate şi temeinic, prin servitorii săi, despre Mântuitorul evreu, despre minunile
înfăptuite de El, despre însuşirile şi sentimentele Sale. Nu era nici o simplă credinţă, o
simplă convingere raţională; scânteia divină pe care o purta în el acest domnitor
cinstit, încercat şi cu inima curată îl făcuse să înţeleagă că Mântuitorul cel înţelept,
bun şi puternic trebuia să fie Dumnezeu sau un Fiu al lui Dumnezeu, şi stârnise,
plecând de la profesiunea sa de credinţă, mult „dor şi nerăbdare" în inima sa, prin
urmare nu numai o credinţă bazată pe raţiune, ci Credinţa Inimii, adevărata Iubire.
Recunoscând acest gen de credinţă, Iisus a putut să-i ofere drept răspuns la apelul său:
„Fericit eşti tu, căci ai Credinţă!"
16
Totuşi, Abgar nu se afla decât la începutul evoluţiei Credinţei şi Iubirii sale. El
încă mai credea că Iisus, ca vindecător divin, trebuia să vină personal, în carne şi oase
lângă el pentru a-1 vindeca. In chemarea sa în ajutor, el nu se gândise decât la propria-i
persoană, la propria sa vindecare corporală.
Şi astfel, în prima sa scrisoare, Domnul Iisus îi dă lui Abgar un răspuns
surprinzător, care nu avea nimic satisfăcător: „Fii plin de răbdare în uşoara ta
suferinţă. De îndată ce Mă voi ridica înapoi la Cer, voi trimite la tine un ucenic ca să
te vindece de boală şi ca să-ţi dea adevărata sănătate, ţie şi tuturor celor care sunt
alături de tine!"
El nu-i oferă regelui vindecarea imediată ci i-o făgăduieşte pentru mai târziu,
într-un viitor în care, după moartea Domnului, un ucenic va veni să-1 vindece.
Cei mai mulţi dintre noi ar fi reacţionat astfel la primirea acestui răspuns: Ce
mai vindecător! Oricine ar fi putut să-mi vorbească despre o speranţă care nu
înseamnă nimic! Şi pe deasupra, să fiu fericit datorită Credinţei mele? Ce mai, nu e
mare lucru de capul acestui vindecător.
Poate că şi în sufletul lui Abgar a existat o primă mişcare de acest gen, însă
regele, mai interiorizat datorită suferinţei, a auzit curând blândul murmur al vocii lui
Dumnezeu în inima sa, aşezând în adevărata sa lumină răspunsul Domnului şi
întărindu-şi astfel, prin această încercare, încrederea şi credinţa.
Atunci când, la puţin timp după aceea, fiul său mai mare, moştenitorul
tronului, este atins de o febră mortală, Abgar, în suferinţa şi disperarea sa, I se
adresează din nou lui Iisus, „bunul Mântuitor", cu aceste cuvinte:
„Ştiu, după cum m-a încredinţat mesagerul, că tu vindeci de la distanţă
asemenea bolnavi, fără leacuri, ci numai cu Cuvântul şi Voia ta! O Iisuse, bunule
Mântuitor, fără îndoială Fiul lui Dumnezeu Cel Preaînalt, dă-i înapoi fiului meu, care
te iubeşte atât de mult încât ar fi în stare să moară de dragul tău, sănătatea deplină prin
puternicul Cuvânt al Voinţei Tale! O Iisuse, bunule Mântuitor, nu mă refuza de
această dată, pe mine care sunt şi eu bolnav, vorbindu-mi despre vremurile ce vor
urma după înălţarea ta la cer; ci vino, sari neîntârziat în ajutorul fiului meu!"
Deşi Abgar nu a fost vindecat el însuşi, credinţa sa a crescut într-atât încât el
ajunge să scrie: „Ştiu că tu vindeci asemenea bolnavi fără leacuri, ci numai cu
Cuvântul şi Voia ta şi fără să vii personal la faţa locului, chiar şi la o distanţă atât de
mare precum cea dintre ţara ta şi a mea". Progresele realizate de Abgar în credinţa şi
cunoaşterea sa interioară sunt remarcabile. Iar Abgar mai adaugă că fiul său îl iubeşte
pe Domnul atât de mult încât şi-ar da viaţa pentru EL.
Domnul răspunde imediat acestei chemări în ajutor: „Abgar, mare este
Credinţa ta! Şi graţie credinţei tale, fiul tău s-ar putea vindeca. Dar cum am găsit în
17
tine mai multă Iubire decât în Israel, voi face pentru tine mai mult decât dacă mi-ai fi
dăruit doar credinţă."
Credinţa astfel întărită şi care deja a devenit mare şi puternică ar putea foarte
bine să obţină pentru fiul său vindecarea corporală, dar întrucât în Abgar şi în fiul său
există mai multă Iubire decât în Israel, Domnul le va putea dărui mult mai mult.
In ce va consta deci acest „mult mai mult" săvârşit de Iubire?
Domnul îi dictează ucenicului său: „Iţi vei pierde fiul în trup, dar îl vei câştiga
de mii de ori în spirit în împărăţia Mea veşnică."
Această adevărată Iubire de Dumnezeu, profund interiorizată şi bazată pe
Credinţă va face deci să se piardă „în trup" ceea ce este mai preţios în această lume
trecătoare. Dar în spirit, ea dobândeşte de mii de ori mai mult, în veşnica împărăţie a
lui Dumnezeu.
Câţi dintre noi nu am fi dezamăgiţi într-o asemenea situaţie? Or, aici
constatăm manifestarea unei legi nestrămutate: atunci când îi dăruim fără reţinere lui
Dumnezeu si împărăţiei sale inima noastră, El ne face să fim pierduţi „în trup" în
această lume; căci nimeni nu poate sluji la doi stăpâni. Nu putem rămâne ataşaţi de
ceea ce este temporar şi trecător dacă dorim să dobândim ceea ce este veşnic şi
nepieritor. Şi astfel Tatăl ceresc nu ne acorda pe acest pământ decât „strictul necesar"
atunci când vrea să ne pregătească să trăim beatitudinile Cerului.
Dar Domnul îl întăreşte imediat pe Abgar cu această promisiune
mângâietoare: „Nu cumva să crezi că, murind, fiul tău chiar va muri! Nicidecum, ci
când va muri (trupeşte), de-abia atunci se va trezi din somnul cel de moarte al acestei
lumi la adevărata viaţă veşnică în împărăţia Mea, care este spirituală şi nu trupească."
Aceste cuvinte sunt valabile pentru noi toţi, care trebuie să jertfim şi să
pierdem lucrurile pământeşti din Iubire pentru Dumnezeu. In asemenea situaţii, să ne
gândim la această învăţătură a lui Dumnezeu şi la promisiunea pe care El i-a facut-o
lui Abgar.
In acelaşi răspuns la cea de-a doua scrisoare, Domnul îl înalţă pe Abgar - ca pe
un ucenic credincios - pe o treaptă superioară în a Sa şcoală a Credinţei şi a Iubirii,
într-adevăr, El îi scrie: „In zilele următoare va sosi în cetatea ta un tânăr băiat sărac.
Găzduieşte- 1 şi astfel îmi vei bucura inima - şi fa-i bine deoarece Eu îi dăruiesc fiului
tău o graţie atât de mare, de a-1 trimite înaintea mea, datorită iubirii sale, acolo unde
mă voi duce şi Eu după ce voi fi răstignit."
Cum se manifestă deci progresele în educaţia Iubirii?
Să revenim la prima scrisoare a lui Abgar către Domnul Iisus. Găsim în ea,
după cum tocmai am văzut, o chemare în ajutor pentru propria-i persoană. Ceea ce-1
îndeamnă pe începătorul în tainele Credinţei şi ale Iubirii să-L solicite pe vindecătorul
evreu, este în primul rând numai iubirea de sine. In general, aşa începe evoluţia pentru
18
fiecare dintre noi. In situaţia unui necaz personal de care Providenţa divină vrea să fim
copleşiţi, noi căutăm, atunci când toate mijloacele sunt epuizate, ajutorul lui
Dumnezeu cel nevăzut. Iar Dumnezeu, în Iubirea şi Graţia Sa, are obiceiul de a
binecuvânta această primă căutare amarând (legând) trainic în esenţa vieţii divine
această parâmă aruncată de iubirea de sine.
Iubirea de sine care caută ajutor şi mântuire în Dumnezeu constituie astfel
punctul de plecare al evoluţiei noastre, însă Dumnezeu nu se mulţumeşte numai cu
atât. Iubirea noastră trebuie să se dilate ieşind din „eu", pentru a-i îmbrăţişa nu numai
pe cei dragi, ci deopotrivă pe toate fiinţele din creaţia Tatălui nostru ceresc.
încă din a doua scrisoare a lui Abgar, care este o chemare în ajutor pentru fiul
său, vedem progresele realizate de învăţăcelul studios al Iubirii eterne. A doua treaptă
atinsă este cea a iubirii sale pentru acest fiu şi moştenitor al tronului, cel mai aproape
de inima sa. Iubirea pentru proprii copii trupeşti este deja un fel de iubire a aproapelui
în care Tatăl divin îi învaţă pe oameni, şi chiar şi pe sufletele animalelor superioare, să
facă abstracţie de sine şi să se dedice altor fiinţe, şi anume copiilor sau puilor lor.
Acest fel de iubire a aproapelui care se adresează urmaşilor trupeşti sau
părinţilor de acelaşi sânge este nivelul inferior al iubirii de aproape şi se mai bazează
încă pe iubirea de sine. Pentru Tatăl nostru Ceresc ea nu are decât o valoare de început
şi mai avem multe de făcut pentru a deveni desăvârşiţi în ochii Săi. De altfel, nu
rareori prin acest fel de iubire omul se opreşte din evoluţia sa spirituală şi,
idolatrizându-şi copiii sau alte rude, de fapt cade înapoi în mod pernicios la nivelul
iubirii de sine.
De aceea, Domnul îşi încheie cel de-al doilea răspuns către elevul Său cel
sârguincios în a urma calea mântuirii cu vestea sosirii în cetatea acestuia a unui tânăr
călător sărac: „Găzduieşte- 1 şi fa-i bine, astfel imi vei bucura inima!"
Iată deci că pentru Abgar s-a ivit ocazia să-şi lărgească baierele inimii şi să-şi
manifeste iubirea faţă de un drumeţ complet necunoscut, o fiinţă dintre cele mai
neînsemnate. Şi va trebui să-i facă bine deoarece Domnul îi acordă fiului său Graţia
de a-1 lua din această lume pământească!
Unii dintre noi vor spune din nou: „Ce mai compensaţie pentru pierderea
moştentorului meu!"
Cum se poartă însă Abgar?
Răspunsul ne este oferit de cea de-a treia scrisoare. Regele mulţumeşte pentru
cereasca promisiune referitoare la fiul său şi strecoară pe scurt o menţiune la faptul că
acest tânăr sărac se bucură acum de „belşugul casei" sale. Aşadar, conform dorinţei
Domnului, Abgar 1-a primit pe acest tânăr sărac, obosit de pe urma călătoriei sale, şi i-
a oferit cele mai bune îngrijiri. Umil şi modest, el nu se laudă cu aceasta şi se
mulţumeşte să ofere această scurtă informaţie.
19
Prin urmare, regele Abgar a progresat, trecând de la iubirea de sine şi de la
iubirea de fiinţele apropiate la o Iubire complet dezinteresată pentru un străin de
condiţie modestă.
Aceeaşi scrisoare ne indică un detaliu semnificativ şi remarcabil. Tocmai
datorită bunei primiri oferite acestui tânăr sărac, regele şi fiul său ajung să posede,
într-un mod minunat dar firesc din punct de vedere spiritual, o fidelă imagine a
Domnului Iisus.
„In oraşul meu - scrie Abgar - trăieşte un foarte mare artist-pictor. Urmând
indicaţiile tânărului, el ţi-a făcut imediat portretul până la bust. Această imagine a fost
pentru mine şi pentru fiul meu o surpriză cu atât mai fericită cu cât tânărul sărac a
confirmat că Tu, o Doamne, ai această înfăţişare."
Care este semnificaţia spirituală a acestui eveniment?
Care este corespondenţa analogică dintre portretul Domnului şi acest stadiu de
dezvoltare a inimii pe calea mânttiirii?
Primirea de către Abgar a portretului lui Cristos simbolizează faptul că atunci
când noi ne eliberăm de iubirea egoistă pentru a trece la o Iubire a aproapelui pură şi
dezinteresată (capabilă să primească cu dragă inimă şi să sară în ajutorul celor mai
săraci şi năpăstuiţi fraţi ai noştri), imaginea Domnului, de o asemănare izbitoare,
devine vie şi perceptibilă de către scânteia spirituală din sufletul nostru, spre mân-
tuirea şi preafericirea noastră.
La acest ultim aspect, Domnul răspunde prin pana unui ucenic: „O Abgar,
Abgar, dacă ai şti şi ai putea înţelege cât de mult te iubesc din această cauză şi ce
bucurie ii aduci inimii Mele eterne de Tată, ai fi copleşit de o prea mare fericire astfel
încât nici n-ai mai putea trăi."
Iar în legătură cu marea Iubire a lui Dumnezeu şi cu iubirea frăţească ce a
început să se manifeste prin el, Domnul îi scrie: „Cei ce cred în Cuvântul Meu, cei ce
cred că învăţătura Mea vine de la Dumnezeu, aceia vor învia în ziua de apoi, când
fiecare îşi va primi dreapta judecată. Dar cei ce Ma iubesc nu vor gusta moartea. Căci
iute ca gândul, ei vor fi transfiguraţi din această lume a cărnii în luminoasa viaţă
veşnică şi vor rămâne alături de Mine, Tatăl lor Cel veşnic."
Primind această minunată şi mângâietoare promisiune divină, precum şi
imaginea sacralizantă a Domnului, Abgar poate să scrie, în cea de-a patra scrisoare
adresată Domnului, într-o stare de profundă pace sufletească, că fiul său a decedat
câteva zile mai devreme rugându-1 pe el, tatăl său, să-I exprime „cea mai profundă
recunoştinţă" Domnului pentru graţia de a-1 fi făcut să părăsească atât de uşor această
lume. Fiul său a murit cuprins de o bucurie celestă, exclamând: „Numai tu eşti Iubirea
mea, în veci! Trăiesc, trăiesc, trăiesc datorită Ţie, în Tine - de-a pururi! ! !"
20
In urma acestei dăruiri, totale şi pline de bucurie, a ceea ce lumea îi oferise
mai drag şi mai preţios, şi a acestei demonstraţii de credinţă neţărmurită şi de iubire
fierbinte, în corespondenţă începe să se ivească un eveniment cu totul nou şi foarte
semnificativ.
In vreme ce până în acest moment scrisorile Domnului fuseseră scrise de către
unul sau altul dintre apostolii Săi, iată acum un răspuns scris chiar de mâna lui Iisus,
în greceşte, limba comună a popoarelor păgâne, pe când epistolele precedente fuseseră
redactate în limba ebraică.
In spatele acestui fapt aparent neînsemnat se ascunde o învăţătură profundă:
când ajungem în stadiul în care abandonăm chiar şi ceea ce ne este cel mai drag şi ne
detaşăm complet de bunurile noastre, într-o credinţa nestrămutată si o iubire fierbinte
pentru Domnul, atunci va veni El însuşi la noi, El care pana acum ne vorbea numai
prin intermediul servitorilor Săi (spiritele protectoare şi îngerii). Domnul însuşi vine şi
ni se adresează direct în inimă, nu în vechea limbă ebraică, cu alte cuvinte prin
intermediul Sfintei Scripturi, ci prin Cuvântul interior în propria limbă a inimii
noastre (limba greacă era limba maternă a lui Abgar).
Şi iată ce ne spune această voce; „Fii de acum înainte plin de milostenie şi vei
afla multă milă. Nu uita s-o manifeşti faţă de cei săraci, căci ei sunt cu toţii laolaltă
fraţii Mei. Ceea ce le vei dărui lor, Mie îmi vei dărui, iar Eu ţi-o voi întoarce însutit!
Caută adevărata măreţie, adică împărăţia Mea, astfel ţi se va dărui şi puţinul acestui
pământ. Dar dacă nu cauţi decât ceea ce este neînsemnat, nu vei putea fi considerat
vrednic de adevărata măreţie."
Aceste cuvinte pe care Domnul i le adresează personal lui Abgar în propria sa
limbă acordându-i titlul de „dragul meu fiu şi frate" constituie germenele tuturor
învăţăturilor Sale pe care le sădeşte în inimile noastre.
In aceeaşi scrisoare, Domnul îl va ridica pe Abgar pe culmea Iubirii de
aproape, şi anume cea a Iubirii duşmanilor, adăugând - numai aparent - în treacăt: „Ţii
un criminal care, în virtutea înţeleptelor tale legi, a meritat moartea. Dar Eu îţi spun:
Iubirea şi iertarea preţuiesc mai mult decât înţelepciunea şi dreptatea. Poartă-te cu el
potrivit Iubirii şi potrivit compasiunii, şi astfel vei fi una cu Mine şi cu Cel care este în
Mine şi din care am ieşit pentru a fi un om asemeni ţie."
Iată o exigenţă deloc neglijabilă pentru Abgar. Regescul nostru prieten se află
astfel confruntat cu o misiune dificilă şi cu o încercare serioasă pentru inima sa, iar
acum el trebuie să asimileze cea mai dificilă învăţătură din cursul evoluţiei sale pe
calea mântuirii: un criminal de stat deci un om extrem de periculos, care atentase la
viaţa şi la tronul regelui şi pe care cu siguranţă că nu reuşise să-1 întemniţeze decât în
urma unei lupte crâncene, trebuie st fie tratat nu cu înţelepciune şi dreptate, ci cu
iubire şi cu iertare!
21
Dar Abgar trece cu succes chiar şi acest test. Şi trei săptămâni mai târziu, el
poate scrie în cea de-a cincea sa scrisoare: „Conform dorinţei tale, nu numai că l-am
scos din temniţă pe marele criminal de stat, ci l-am şi primit la şcoala şi la masa mea.
Cât despre a şti dacă am acţionat corect sau dacă - după cum se spune - am făcut prea
mult, judecata mea omenească nu-mi este de ajuns. Mă adresez Ţie şi în această
privinţă, o Doamne, ca să-mi acorzi o îndrumare concretă."
Abgar care, aflat în acest stadiu al Iubirii, are puterea de a recunoaşte în Iisus,
dincolo de aparenta simplitate a omului, esenţa însăşi a lui Dumnezeu, Creatorul
tuturor lucrurilor şi Domnul Cel atotputernic, îşi exprimă dorinţa de a instaura imediat
în Statul său tot ceea ce Domnul va binevoi să-i poruncească.
Ca răspuns la această totală dăruire de sine, Domnul îi promite „preaiubitului
Său fiu şi frate Abgar" să-i dăruiască lui, păgânul, deplina Lumină şi completa
beatitudine a Copiilor lui Dumnezeu, şi îi dezvăluie temelia împărăţiei Sale şi a
mântuirii totale: „Legea Mea nu este alta decât Iubirea!". Fără îndoială, spune El mai
departe, există în Voinţa lui Dumnezeu, decurgând din această lege fundamentală,
anumite lucruri pe care Abgar nu le poate încă înţelege. Dar atunci când Spiritul lui
Dumnezeu se va pogorî asupra lui, peste puţin timp, El îi va dărui învăţătură despre
toate lucrurile. Cât despre criminal, Abgar a acţionat în mod desăvârşit. „Căci şi Eu
fac la fel pentru voi, păgânii. Fie ca fapta ta să-ţi fie o oglindire a ceea ce fac eu acum
şi a ceea ce voi face mai târziu în plenitudine."
Acum că Abgar, după ce şi-a tratat cel mai cumplit duşman cu nobleţea
sufletească propusă de Iisus, a ajuns la cel mai înalt grad ai Iubirii pentru creaturi, am
putea crede că de acum înainte totul va fi bine pentru el şi că Iubirea sa, revărsându-se
asupra întregului său popor, se va putea manifesta în pace.
Dar strigătul de ajutor al lui Abgar din cea de-a şasea scrisoare a sa ne arată că
lucrurile stau cu totul altfel. De altfel, în această epistolă găsim noi corespondenţe
spirituale. Prea încercatul Abgar scrie:
„Doamne, iartă-mi marea îndrăzneală şi sfruntata insistenţă. Dar tu ştii bine că
cei mai buni medici au fost întotdeauna cei mai preţuiţi printre oameni, şi ei au cel
mai mult de lucru. Aşadar, numai ţie pot să-ţi înfăţişez nemaipomenitul necaz care s-a
abătut acum peste Ţara mea.
Acum zece zile, aici s-a făcut simţit un cutremur de pământ care, aparent, nu
părea să fi lăsat nici o urmă deosebită. Totuşi, la câteva zile după aceea, toate apele au
început să fie tulburi. Iar cei care au băut din ele au fost cuprinşi de dureri de cap şi şi-
au pierdut minţile. Nu s-a putut afla nici un remediu până acum. De aceea Te rog, o
Doamne, cu toată umilinţa şi durerea inimii mele, să binevoieşti să ne scapi, pe mine
şi pe poporul meu, de acest necaz."
22
Ceea ce ne frapează cel mai mult în cuvintele Iui Abgar este desăvârşita sa
umilinţă. El, care îndeplinise întocmai tot ceea ce-i ceruse Domnul, care-1 primise pe
tânărul sărac şi- 1 iertase pe duşmanul său, ar fi putut avea faţă de această nouă
încercare un acces de supărare, sau ar fi putut să acuze soarta sa în faţa Domnului
reproşându-i cu un sentiment de orgoliu rănit: „Doamne, cine sunt eu? Şi de ce îmi
trimiţi acest necaz?" Dimpotrivă, citim: „Te rog, Doamne, cu toată umilinţa şi durerea
inimii mele".
Şi în ciuda amplorii acestei catastrofe cu adevărat diabolice, el scrie plin de
încredere: „O Doamne, ştiu că toate Puterile, bune şi rele, îţi sunt supuse şi trebuie să
asculte cel mai mic semn al tău."
Constatăm că în mijlocul acestei teribile încercări, credinţa lui Abgar - care se
manifestase încă de la prima scrisoare - a progresat până la a deveni cunoaştere
deplină şi încredere absolută.
Corespondenţa ne arată în această privinţă: „Când Domnul a luat cunoştinţă de
această scrisoare, El s-a mâniat profund şi a rostit cu o voce puternică: „O Satana,
Satana, cât timp II vei mai ispiti pe Domnul Tău? Ca să ştii că Eu sunt Domnul Tău:
să înceteze imediat răutatea ta în această ţară!" Şi Domnul îi scrie lui Abgar: „Nu
duşmanul tău, ci numai duşmanul Meu ţi-a pricinuit acest necaz. Dar nu trebuie să te
temi de el. Căci în tot ceea ce te priveşte, pe tine şi pe poporul tău, Eu l-am răpus!"
Ce înseamnă acest răspuns al Domnului şi ce semnificaţie au aceste ultime
evenimente în viaţa lui Abgar şi pentru creşterea sa spirituală?
De îndată ce polul opus lui Dumnezeu, Prinţul acestei lumi, remarcă faptul că,
graţie maturizării sale în Credinţă şi în Iubire, un suflet ales riscă să scape de sub
influenţa sa, el pune totul în mişcare pentru a-1 împiedica. Şi întrucât nu mai poate
avea priză directă şi nici zdruncina un asemenea suflet în domeniul său spiritual,
adică în credinţa şi în Iubirea sa de Dumnezeu, el atacă latura materială a acestui om,
temelia sa terestră, şi provoacă cu toată puterea sa un violent seism, pentru a-i pune în
pericol şi a-i distruge existenţa materiala; şi dacă astfel nu-şi atinge scopul, el
otrăveşte izvoarele si fântânile, adică se străduieşte atunci să le facă rău oamenilor
prin şuvoaiele otrăvite ale calomniei. Oare nu se observă adeseori asemenea fapte în
decursul vieţii spirituale? Cu toţii am trăit deja, într-o măsură mai mică sau mai mare,
ceva analog în viaţa noastră.
Când umilinţa este atât de adânc înrădăcinată în om încât acesta nici măcar nu
se mai lasă clintit de asemenea încercări materiale, ci dimpotrivă, credinţa sa în Tatăl
său ceresc şi in atotputernicia Sa creşte şi mai mult, soseşte şi clipa în care
împotrivirea îşi pierde forţa de tentaţie şi de subjugare şi în care Domnul „îl loveşte şi-
1 înlănţuie pe Vrăjmaş" pentru că forţa de tentaţie şi de subjugare a polului opus nu
mai este necesară pentru educarea şi întărirea unui astfel de suflet ajuns la maturitate.
23
Sensul profund al acestei ultime experienţe a lui Abgar îi este dezvăluit de
Domnul într-o frază splendidă: „Vezi tu, această încercare ţi-a fost impusă din cauză
că Mă iubeşti. Dar întrucât a crescut în toiul încercării, Iubirea ta a biruit toată
puterea iadului, şi iată-te acum eliberat pe veci de asemenea atacuri diabolice."
Pentru Abgar, care a înţeles acum această profundă revelaţie despre minunata
cale prin care Dumnezeu conduce şi educă sufletele, s-a sfârşit cu tot ce ţine de
această lume pământească, şi în inima lui nu mai este loc pentru nimic altceva decât
pentru Domnul însuşi. Primul loc în gândurile sale nu mai este ocupat de eul său
egoist, nici de fiul său trupesc, nici de călătorul sărac, nici de criminalul de stat, nici
de poporul său ci, în preaplinul recunoştinţei şi Iubirii sale, el nu poate decât să
exclame: „O Dumnezeule, o Doamne, tu Unicul care îmi umpli inima, absolută
chintesenţă a tuturor gândurilor mele..." Gândurile sale se îndreaptă numai către
Domnul şi către această Cruce atât de apropiată: „O Doamne, fa-mă să înţeleg ce
trebuie să fac eu aici pentru tine. Facă-se voia ta preasfântă!"
II vedem aici pe Abgar în toiul celei mai fervente devoţiuni şi în starea
spirituală a îngerilor desăvârşiţi care, cu ochii aţintiţi asupra Domnului, nu mai au nici
o dorinţă personală şi care, cu o ardoare înflăcărată, sunt gata să îndeplinească Voinţa
divină.
„Doamne, fă-mă să înţeleg ce trebuie să fac pentru tine!" Pe calea mântuirii şi
a desăvârşirii, astfel se atinge culmea perfecţiunii, culme pe care stau Spiritele -
îngerii şi Prinţii îngerilor - care au trecut prin greaua şcoală pământească a cărnii şi
care, ascultătoare faţă de învăţătura divina,au atins ţelul final.
Lor, Dumnezeu le dezvăluie complet cele mai profunde taine ale Planului
Creaţiei şi al Mântuirii, pentru ca să-şi poată îndeplini misiunile. Domnul, în ultima sa
scrisoare, îi dezvăluie lui Abgar de ce trebuie ca totul să se petreacă astfel. El îi
deschide ochii în privinţa misterului Crucii; „Crucea Mea, de care voi fi pironit, să nu
te înspăimânte! Căci, vezi tu, tocmai această cruce va deveni pentru toate veacurile
viitoare temelia împărăţiei lui Dumnezeu, şi în acelaşi timp Poarta de intrare în ea."
Dar El îi mai prezice şi consecinţa victorioasă a acestei Mari Opere: „Cât
despre Mine, moartea trupului Meu nu va dura decât trei zile. în cea de-a treia zi, Eu
voi învia din morţi, ca veşnic biruitor al morţii şi al iadului, iar judecata Mea
atotputernică se va abate asupra tuturor făptuitorilor de rele."
Corespondenţa se încheie atunci cu o perspectivă grandioasă: „Celor care sunt
uniţi cu Mine în inimă, Eu le voi deschide larg Poarta Cerului în faţa ochilor lor."
De la această înălţime sublimă, să aruncăm o privire retrospectivă asupra
acestei corespondenţe restituite graţie lui Jakob Lorber. In această mică Evanghelie de
o atât de mare profunzime redată sub forma unei poveşti trăite, găsim o învăţătură
24
extrem de clară şi de convingătoare despre adevărata Cale a Mântuirii care conduce la
Dumnezeu.
Cu toţii putem urma etapele dezvoltării spirituale, plecând de la simpla
credinţă într-un vindecător înzestrat cu haruri divine şi ajungând până la Cunoaşterea
neclintită a Iubirii absolute, a înţelepciunii şi a Atotputerniciei lui Dumnezeu în Iisus -
şi în paralel a tuturor treptelor Iubirii, de la iubirea egoistă care spera o vindecare
corporală până la cea mai înaltă şi preapură Iubire spirituală în dăruirea de sine a
Iubirii pentru Iisus.
Pentru cel care recunoaşte şi înţelege astfel această admirabilă „mică
Evanghelie" scrisă de Iisus însuşi, nu mai încape nici o îndoială că o asemenea
Lumină nu poate proveni decât din cel mai înalt dintre Ceruri, din izvorul nespus de
pur al Adevărului şi Iubirii divine.
25
26
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu