Antonie cel Mare
ˇ
Oamenii se socotesc rationali
însa pe nedrept, caci nu sunt rationali. Unii au
învatat cuvintele si cartile vechilor
întelepti. Dar rationali sunt numai aceia care au sufletul
rational, pot sa deosebeasca ce este binele si ce este
raul, se feresc de cele rele si vatamatoare sufletului
si toata grija o au spre cele bune si folositoare sufletului;
iar acestea le savârsesc cu multa multumire catre
Dumnezeu. Numai acestia trebuie sa se numeasca rationali.(Antonie
cel Mare)7
ˇ
Omul cu adevarat rational
are o singura grija: sa asculte de Dumnezeul tuturor si
sa-L placa; si numai la aceasta îsi deprinde sufletul
sau: cum sa-i placa lui Dumnezeu, multumindu-i pentru o
asa de mare purtare de grija si pentru cârmuirea tuturor, orice
soarta ar avea el în viata. Pentru ca este nepotrivit
sa multumim pentru sanatatea trupului, doctorilor, care ne
dau leacuri amare si neplacute, iar lui Dumnezeu sa nu-I
multumim pentru cele ce ni se întâmpla cum trebuie, spre folosul
nostru si dupa purtarea Lui de grija. Caci în
cunostinta si credinta cea catre Dumnezeu sta
mântuirea si desavârsirea sufletului. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Cel ce poate îmblânzi pe cei
neînvatati, ca sa iubeasca învatatura
si îndreptarea, facator de om trebuie sa se numeasca.
Asemenea si aceia care îndreapta pe cei desfrânati catre
petrecerea virtuoasa si placuta lui Dumnezeu, ca unii ce
schimba alcatuirea oamenilor. Caci blândetea si
înfrânarea este fericire si nadejde buna pentru sufletul
oamenilor. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Om se numeste sau cel
rational, sau cel ce îngaduie sa fie îndreptat. Cel ce nu poate
fi îndreptat este neom, caci aceasta se afla la neoameni. Iar de unii
ca acestia trebuie sa fugim, caci celor ce traiesc
laolalta cu pacatul nu li se îngaduie sa se afle
niciodata printre cei nemuritori. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Dupa cum corabierii
cârmuiesc corabia cu grija, ca sa n-o izbeasca de vreo
stânca vazuta sau nevazuta, asa si cei ce se
silesc spre viata duhovniceasca trebuie sa cerceteze cu frica
ce trebuie sa faca si ce sa nu faca. De asemenea
sa creada ca legile lui Dumnezeu le sunt de folos, taind de
la suflet toate gândurile pacatoase. (Antonie cel Mare)10
ˇ
Dupa cum cârmacii si cei ce
tin frânele cu sârguinta si cu luare aminte ajung la
tinta, tot asa cei ce se silesc spre viata cea dreapta
si virtuoasa, trebuie sa calatoreasca cu
sârguinta si cu grija, precum se cuvine si dupa
cum e voia lui Dumnezeu. Cel ce vrea si cugeta ca se poate
aceasta, crezând îsi face loc în nemurire. (Antonie cel Mare)10
ˇ
Iata semnele dupa care se
cunoaste un suflet rational si virtuos: privirea, mersul,
glasul, râsul, ocupatiile si întâlnirile cu oamenii. Caci toate
acestea se îndrepta spre tot mai multa cuviinta. Mintea lor
cea iubitoare de Dumnezeu li se face strajer treaz si închide
intrarea patimilor si a rusinoaselor aduceri aminte. (Antonie cel
Mare) 27
ˇ
Celui nu stie sa
deosebeasca binele de rau nu-i este îngaduit a judeca pe cei
buni sau pe cei rai. Caci bun este omul care cunoaste pe
Dumnezeu, dar el nu este, nu stie nimic si nu va sti vreodata.
Caci calea cunostintei lui Dumnezeu este bunatatea.
(Antonie cel Mare)11
ˇ
Omul bun si iubitor de Dumnezeu
nu mustra pe oameni pentru rele când sunt de fata; iar în dos
nu-i bârfeste. Dar nici celor ce încearca sa-i
graiasca de rau nu le îngaduie. (Antonie cel Mare)11
ˇ
În cuvântari orice asprime
sa lipseasca. Pentru ca sfiala si neprihanirea
stiu sa înfrumuseteze pe oamenii cu judecata mai mult decât
pe fecioare, caci mintea iubitoare de Dumnezeu este o lumina care învaluie
sufletul, cum învaluie soarele trupul. (Antonie cel Mare)3
ˇ
Nestatornicii si
nepriceputii sa nu ispiteasca pe cei întelepti. Iar
cel întelept este barbatul ce place lui Dumnezeu, care vorbeste
putine si pe cele de trebuinta si placute lui Dumnezeu.
(Antonie cel Mare)47
ˇ
Cel ce urmareste
vietuirea virtuoasa si placuta lui Dumnezeu
grijeste de virtutile sufletului, caci acestea sunt
bogatia si hrana sa vesnica. De cele vremelnice se
împartaseste numai pe cât se poate, dupa cum da si
voieste Dumnezeu, folosindu-se cu multumire si bucurie de ele
oricât de smerite ar fi. Mâncarea scumpa hraneste numai trupul;
cunostinta lui Dumnezeu însa, înfrânarea, bunatatea,
facerea de bine, buna cinstire si blândetea, acestea îndumnezeiesc
sufletul. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Cei ce socotesc nefericire pierderea
banilor, a copiilor, a slugilor, sau a oricarui alt lucru, sa
stie întâi ca trebuie sa se multumeasca cu cele date
de Dumnezeu; iar când trebuie sa le dea înapoi, sa fie gata a face
aceasta cu recunostinta, întru nimic scârbindu-se pentru
lipsirea de ele, mai bine zis pentru înapoierea lor. Caci dupa ce
s-au folosit de cele ce nu erau ale lor, le-au dat iarasi înapoi.
(Antonie cel Mare)27 41
ˇ
Nu se cuvine ca cei mai
slabuti cu firea sa deznadajduiasca si
sa paraseasca vietuirea virtuoasa si
placuta lui Dumnezeu si sa o dispretuiasca ca una
ce nu ar putea fi ajunsa nici înteleasa de ei. Caci unii
chiar de nu vor putea ajunge la culmea virtutii si mântuirii, prin
sârguinta si dorinta, totusi se fac mai buni sau
în nici un caz mai rai. Iar acest folos al sufletului nu este mic.
(Antonie cel Mare)9
ˇ
Când afli pe unul gâlcevindu-se
si luptându-se împotriva adevarului si a lucrului vadit,
pune capat gâlcevii, parasind pe unul ca acela, fiindca
si-a împietrit cu totul mintea. Caci precum apa cea rea strica
vinul, cu vrajba strica pe cei virtuosi cu viata si cu
socotinta. (Antonie cel Mare)47
ˇ
Daca întrebuintam
orice sârguinta si iscusinta ca sa
scapam de moartea trupeasca, cu atât mai vârtos suntem datori
sa ne straduim ca sa scapam de moartea sufleteasca,
pentru ca cel ce voieste sa se mântuiasca nici o
piedica nu are, fara numai negrija si lenea. (Antonie
cel Mare)38
ˇ
Moartea, de o va avea omul în minte,
nemurire este; iar neavând-o în minte, moarte îi este. Dar nu de moarte trebuie
sa ne temem, ci de pierderea sufletului, care este necunostinta
de Dumnezeu. Aceasta este primejdioasa sufletului. (Antonie cel Mare)24
ˇ
Cei ce cunosc pe Dumnezeu sunt plini
de toata bunavointa si, dorind cele ceresti,
dispretuiesc cele pamântesti. Unii ca acestia nu plac la
multi, dar nici lor nu le plac multe de aceea sunt nu numai urâti, ci
si luati în râs de multi smintiti. Ei însa rabda
toate în saracie, stiind ca cele ce par multora rele pentru
ei sunt bune. Caci cel ce întelege cele ceresti crede lui
Dumnezeu, stiind ca toate sunt fapturile voi Lui. Cel ce
însa nu le întelege nu crede niciodata ca lumea este
zidirea lui Dumnezeu si ca a fost facuta pentru mântuirea
omului. (Antonie cel Mare)43
ˇ
Cei ce nu sunt multumiti cu
cele ce le au la îndemna pentru trai, ci poftesc la mai mult, se fac robi
patimilor, care apoi tulbura sufletul si îi insufla gânduri
si închipuiri ca cele ce le au sunt rele. Si dupa cum
hainele mai mari mai mari decât masura împiedica la miscare pe
cei ce se lupta, asa si dorinta avutiei peste
masura împiedica sufletele sa lupte sau sa se mântuiasca.
(Antonie cel Mare)41
ˇ
Starea în care se afla cineva
fara sa vrea îi este si paza si osânda. Deci
îndestuleaza-te cu cât ai, ca nu cumva purtându-te cu nemultumire,
sa te pedepsesti singur fara sa simti. Iar calea
spre aceasta este una singura: dispretuirea celor
pamântesti. (Antonie cel Mare)41
ˇ
Nu cele ce se fac dupa fire sunt
pacate, ci cele rele dupa alegerea cu voia. Nu e pacat a mânca,
ci a mânca nemultumind, fara cuviinta si
fara înfrânare. Caci esti dator sa tii trupul în
viata, însa fara nici un gând rau. Nu e
pacat a privi curat, ci a privi cu pizma, cu mândrie. Nu e pacat
neînfrânarea limbii la multumire si rugaciune, dar e pacat
la vorbire de rau. E pacat sa nu lucreze mâinile milostenie, ci
ucideri si rapiri. Si asa fiecare din madularele noastre
pacatuieste, când din sloboda alegere lucreaza cele
rele în loc de cele bune, împotriva voii lui Dumnezeu. (Antonie cel Mare)27
ˇ
Cei ce cunosc binele, dar nu vad
ce le este de folos, îsi orbesc sufletul; iar puterea de a deosebi li s-a
împietrit. De aceea nu trebuie sa ne îndreptam mintea spre
acestia, ca nu cumva sa cadem si noi, în chip silnic, în
acelasi lucruri, fara bagare de seama, ca niste
orbi. (Antonie cel Mare)10
ˇ
Nu trebuie sa ne mâniem pe cei
ce pacatuiesc, chiar de-ar fi facut crime vrednice de
osânda. Ci pentru dreptatea însasi, pe cei ce gresesc
sa-i întoarcem si sa-i certam daca se nimereste,
fie prin ei însisi, fie prin altii. Dar sa ne mâniem sau
sa ne înfuriem nu se cade, pentru ca mânia lucreaza dusa de
patima si nu de dreptate si de judecata. De aceea nu primi
sa te sfatuiasca nici oamenii prea milosi, caci pentru
binele însusi si pentru dreptate trebuie sa certi pe cei
rai, însa nu pentru patima mâniei. (Antonie cel Mare)3
ˇ
Nu se cuvine ca sufletul
rational si luptator sa se sperie si sa se
înfricoseze îndata de patimile care vin asupra lui, ca nu cumva
sa fie batjocorit de draci, ca fricos. Caci tulburat de
nalucirile lumesti sufletul îsi iese din limanul sau.
Sa stim ca virtutile noastre sufletesti ni se fac
înaintemergatoare ale bunurilor vesnice, iar pacatele de
bunavoie pricini ale muncilor. (Antonie cel Mare)8
ˇ
Dintre cei ce se afla într-o
ospatarie, unii închiriaza paturi; altii neputând avea pat
si dormind pe jos, sforaie nu mai putin decât cei ce dorm în
pat. Si asteptând masura noptii, dimineata toti
se duc, lasând paturile ospatariei si luând numai lucrurile
lor. Asemenea este si cu toti cei ce vin în viata: si
cei ce au trait cu putine si cei ce au vietuit în
slava si bogatie, ies din viata ca dintr-o
ospatarie, neluând nimic din desfatarea si
bogatia vietii, fara numai faptele lor, bune sau rele,
savârsite de ei în viata lor. (Antonie cel Mare)24
ˇ
A scapa de moarte este cu
neputinta. Cunoscând aceasta, oamenii întelepti si
deprinsi în virtute si în cuget iubitori de Dumnezeu primesc moartea
fara suspine, fara frica si fara plâns,
aducându-si aminte de neînlaturarea ei si de izbavirea din
relele vietii. (Antonie cel Mare)24
ˇ
Nu trebuie sa urâm pe cei ce au
uitat de vietuirea cea buna si placuta lui Dumnezeu
si care nu recunosc dogmele drepte si iubite de Dumnezeu. Ci mai
vârtos sa ne fie mila de ei, ca fiind slabi în puterea de a deosebi
lucrurile si orbi cu inima si cu întelegerea. Caci primind
raul ca bine, se pierd din pricina nestiintei, si nu cunosc
pe Dumnezeu, sarmanii si nechibzuitii de ei. (Antonie cel
Mare)11
ˇ
Nu spune multimii cuvinte despre
evlavie si buna vietuire. Nu pentru pizma zic, dar socotesc
ca vei fi luat în râs de cei smintiti. Caci cel asemenea se
bucura de cele asemenea. Iar astfel de cuvinte putini auzitori
gasesc. Mai bine este dar a nu grai, decât ceea ce voieste
Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor. (Antonie cel Mare)47
ˇ
Sufletul este în trup, iar în suflet
este mintea si în minte cuvântul. Prin ele Dumnezeu fiind înteles
si preamarit face sufletul nemuritor, dându-i nestricaciunea
si fericirea vesnica. Caci Dumnezeu le-a daruit
tuturor fapturilor existenta numai pentru bunatatea Sa. (Antonie
cel Mare)7
ˇ
Numai daca am fost
încercati de suparari, simtim placerile si
bucuria. Caci nu bea cu placere cel ce n-a însetat si nu
manânca cu placere cel ce n-a flamânzit; de asemenea nu
doarme cu placere cel ce n-a privegheat îndelung si nu simte bucuria
cel ce mai întâi nu s-a întristat. Tot asa nu ne vom bucura de bunurile vesnice,
daca nu le vom dispretui pe cele vremelnice. (Antonie cel Mare)27
ˇ
Cuvântul este sluga mintii.
Caci ce voieste mintea, aceea tâlcuieste cuvântul. (Antonie
cel Mare)47
ˇ
Mintea vede toate, chiar si cele
din Ceruri. Si nimic nu o întuneca fara numai pacatul.
Prin urmare celui curat nimic nu-i este neînteles, iar cuvântului sau
nimic nu-i este cu neputinta de exprimat. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Prin trup omul este muritor. Dar prin
minte si cuvânt nemuritor. Tacând întelegi si dupa ce
ai înteles graiesti. Caci în tacere naste mintea
cuvântul. Si rostind cuvânt de multumita lui Dumnezeu, îti
lucrezi mântuirea. (Antonie cel Mare)47
ˇ
Cel ce vorbeste fara
socoteala nu are minte, caci graieste fara
sa înteleaga nimic. Cerceteaza dar ce-ti este de folos
sa faci pentru mântuirea sufletului. (Antonie cel Mare)47
ˇ
Cuvântul care are înteles
si este folositor sufletului este dar al lui Dumnezeu. Iar vorba cea
desarta, care cauta sa masoare cerul si
pamântul, marimea soarelui si departarea stelelor, este o nascocire
a omului care se osteneste în desert. Caci cautând cele ce
nu folosesc nimic, osteneste în zadar, ca si cum ar vrea sa
scoata apa cu ciurul. Deoarece este cu neputinta oamenilor
a afla acestea. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Precum trupul, dupa ce s-a
desavârsit în pântece trebuie sa se nasca, asa si
sufletul dupa ce si-a plinit în trup masura hotarâta
lui de Dumnezeu, trebuie sa iasa din trup. (Antonie cel Mare)24
ˇ
Necunostinta lui Dumnezeu
este o nesimtire si nebunie a sufletului, caci raul se
naste din nestiinta, iar binele, care mântuieste
sufletul, din cunostinta lui Dumnezeu. Prin urmare daca te vei
sârgui sa nu faci voile tale, petrecând cu trezvie si cunoscând pe
Dumnezeu, mintea ta va fi cu grija la virtuti. Daca însa te
vei sili sa faci voile tale pentru placere, ametit de
necunostinta lui Dumnezeu, te vei pierde ca dobitoacele, necugetând
la relele ce ti se vor întâmpla dupa moarte. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Ochiul priveste cele
vazute, iar mintea întelege cele nevazute caci mintea care
iubeste pe Dumnezeu este faclie care lumineaza sufletul. Cel ce
are minte iubitoare de Dumnezeu si-a luminat inima sa si vede pe
Dumnezeu prin mintea sa. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Cel care are minte se stie pe
sine ca este om stricacios iar cel ce se stie pe sine pe toate
le stie ca sunt fapturile lui Dumnezeu si s-au facut
pentru mântuirea omului. Caci sta în puterea omului sa
înteleaga toate si sa creada drept. Iar un asemenea
barbat cunoaste sigur ca cei ce nu pun pret pe cele
lumesti au osteneala foarte putina, iar dupa moarte
dobândesc de la Dumnezeu odihna vesnica. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Precum trupul fara suflet
este mort, asa si sufletul fara puterea mintii este
nelucrator si nu poate mosteni pe Dumnezeu. (Antonie cel
Mare)7
ˇ
Sufletul se afla în lume fiind
nascut. Mintea este mai presus de lume fiind nenascuta. Sufletul
care întelege lumea si vrea sa se mântuiasca în fiecare
ceas are o lege pe care nu o calca. El cugeta întru sine ca acum
e vreme lunga si de cercetare si nu asteapta sa o
faca aceasta judecatorul. El stie ca-si poate pierde
mântuirea primind cea mai mica placere urâta. (Antonie cel
Mare)7
ˇ
Cei ce sunt siliti de niscai
trebuinte sau împrejurari sa treaca înot râuri foarte mari,
de vor fi treji la minte, scapa de primejdie chiar de-ar fi valuri
potrivnice; si de se scufunda putin, prinzându-se de ceva de la
tarm, scapa. Dar cei ce vor fi beti, chiar daca de
zeci de mii de ori vor lupta sa ajunga la tinta, nu vor
putea, ci biruiti de vin se vor scufunda în valuri si îsi vor
afla moartea. Tot asa si sufletul, cazând în învolburarea
valurilor vietii, de nu se va trezi din pacatul materiei ca sa
se cunoasca pe sine ca e dumnezeiesc si nemuritor si
ca numai pentru scurta vreme a fost legat cu trupul cel muritor
si plin de patimi, va fi atras de placerile trupesti spre
pierzare; si dispretuindu-se pe sine si îmbatându-se de
nestiinta, se va pierde si se va afla în afara de cei
mântuiti. Caci trupul ne trage adeseori ca un râu spre placerile
necuvenite. (Antonie cel Mare)27
ˇ
Sufletul cu adevarat
rational vazând fericirea celor rai si bunatatea celor
nevrednici nu se sminteste, dorindu-si fericirea lor în viata
aceasta, cum fac oamenii nesocotiti. El cunoaste lamurit
nestatornicia lucrurilor, ascunsurile vietii cu vremelnicia ei si
judecata care nu poate fi mituita. Un suflet ca acela crede ca
Dumnezeu nu-l va trece cu vederea nici despre partea hranei trebuitoare.
(Antonie cel Mare)7
ˇ
Cei ce si-au înnoroiat
vesmântul, întineaza si haina celor ce se apropie de ei.
Asa si cei rai cu voia si nedrepti la purtare,
petrecând cu cei simpli si vorbind cele ce nu se cuvin, le întineaza
sufletul prin auz. (Antonie cel Mare)27
ˇ
Pofta din amintire este
radacina patimilor, care sunt rudeniile întunericului. Iar sufletul
zabovind în amintirea poftei nu se cunoaste pe sine ca este
insuflarea lui Dumnezeu. Si asa este dus spre pacat, nesocotind
relele de dupa moarte, lipsitul de minte. (Antonie cel Mare)28
ˇ
Numai omul este în stare sa
primeasca pe Dumnezeu, caci numai acestui animal îi vorbeste
Dumnezeu noaptea prin visuri, iar ziua prin minte. Si prin toate
prevesteste oamenilor vrednici de el bunatatile viitoare.
(Antonie cel Mare)43
ˇ
Omului credincios si celui ce
vrea sa înteleaga pe Dumnezeu nimic nu-i este anevoie. Iar
daca vrei sa-L si vezi, priveste podoaba si pronia
tuturor celor ce au fost facute si a celor ce se fac cu cuvântul Lui.
Si toate sunt pentru om. (Antonie cel Mare)7
ˇ
Fa bine celui ce te
nedreptateste si-ti vei face prieten pe Dumnezeu. Nu
grai de rau pe vrajmasul tau catre nimeni.
Deprinde-te cu dragostea, cu neprihanirea, cu rabdarea, cu înfrânarea
si cu cele asemenea. Caci aceasta este cunostinta de
Dumnezeu: sa-i urmezi Lui cu smerita cugetare si printr-unele ca
acestea. Iar lucrarea aceasta nu este a celor de rând, ci a sufletului care are
minte. (Antonie cel Mare)43
ˇ
Când te întorci cu multumire
spre asternutul tau, aducându-ti aminte de binefacerile si
de marea purtare de grija a lui Dumnezeu si umplându-te de
întelegerea cea buna, te vei veseli si mai mult, iar somnul
trupului tau se va face trezvie a sufletului si închiderea ochilor
tai, vedere adevarata a lui Dumnezeu. Atunci tacerea ta,
umplându-se de bunurile primite, va da din tot sufletul si puterea o adânc
simtita slava Dumnezeului a toate. Caci de va lipsi
pacatul din om, o singura multumire cumpaneste mai
mult decât toata jertfa cea de mare pret înaintea lui Dumnezeu.
(Antonie cel Mare)43
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu