S-a
nãscut în localitatea Brâncoveni din pãrtile Romanatiului si
a avut printre strãmosii dupã tatã pe Matei Basarab, domnitor
între 1632 - 1654, mare ctitor de biserici si mãnãstiri, iar
dupã mama lui, Stanca, fiica postelnicului Constantin Cantacuzino,
era de vitã împãrãteascã.
Din pruncie rãmânând fãrã tatã, maica lui s-a îngrijit
sã-i dea o crestere aleasã si în frica lui Dumnezeu, dându-l
sã învete Sfintele scripturi si carte greceascã si sloveneascã.
Fiind înzestrat cu însusiri deosebit de bune, blând din fire,
vioi la minte si plãcut la înfãtisare si având avere din destul,
când ajunse la vârsta cãsãtoriei îsi alese de sotie pe Maria,
fiica lui Neagoe si nepoaa lui Antonie Vodã. Cãsãtoria lor a
fost binecuvântatã de Dumnezeu cu unsprezece copii: patru bãieti
si sapte fete.
Om cinstit si muncitor, Constantin Brâncoveanu
a fost chemat de tânãr în slujba de dregãtor domnesc, mai întâi
de Duca Vodã si apoi de Serban Vodã Cantacuzino, urcând în dregãtorie
pânã la înalta vrednicie de mare logofãt, adicã sfetnicul cel
mai de seamã din Divanul domnesc. Se spune cã Serban Vodã, vãzându-i
destoinicia si cumintenia, îl pretuia pe el cel mai mult dintre
toti nepotii, însãrcinându-l cu slujbe grele, iar pe patul de
moarte a lãsat cuvânt sã-i fie urmas la tron, încredintându-i
lui pecetea domneascã.
La moartea voievodului Serban Cantacuzino, în 29
de zile ale lunii octombrie 1688, boierii si toti dregãtorii
tãrii l-au rugat pe Constantin Brâncoveanu sã priemascã domnia.
au trebuit sã strãruiascã mult, pentru cã brâncoveanu spunea
cã este de ajuns ceea ce este si ceea ce i-a dat dumnezeu, de
vreme ce este ca un domn în casa sa. numai când i-au spus cã
este vrerea tãrii ca el s-o apere de dusmani, sã-i apere credinta
si sã-i asigure liniste si pacea, atunci a primit.
A fost uns domn de cãtre mitropolitul tãrii, Teodosie.
Cel dintâi lucru pe care l-a fãcut, a fost sã continue tipãrirea
Bibliei de la Bucuresti, 1688, prima Biblie completã, în cea
mai frumoasã limbã româneascã, pe întelesul tuturor românilor
din Tara româneascã, din Dobrogea, din Oltenia, din Moldova,
din Banat si din Ardeal, Crisana si Maramures. Pânã în zilele
noastre, oricine o paote citi si întelege si, în cea mai mare
parte, traducãtorii mai noi au mentinut limba, cea ca un fagure
de miere, cu miros de bunã mireasmã duhovniceascã si cu grai
de vechi cazanii, a Bibliei de la Bucuresti.
Binecredinciosul Voievod Constantin Brâncoveanu
si-a rânduit domnia cu multã întelepciune, asa încât pe pãmântul
tãrii, în toatã domnia lui de 25 de ani, tara nu a cunoscut
rãzboi, desi era înconjurat de trei imperii care o dusmãneau:
cel rusesc, cel turcesc si cel nemtesc. Cu multã chibzuintã
a stiut sã apere tara de toti si, în felul acesta a înflorit
în tarã credinta, prin ridicarea de lãcasuri de închinare si
cultura, prin tipãrirea de multe cãrti, mai ales religioase.
Cronicarul nu spune decât adevãrul atunci când
scrie despre noul domn cã era "cu daruri vrednice împodobit",
cã a purtat de grijã tãrii cu "adâncã pricepere si cu înaltã
priveghere", "cu blândete si rãbdare", care izvorau din "întelepciunea
si multa bunãtate" cu care fusese dãruit de la Dumnezeu.
Dar nu putine sau mici greutãti si necazuri Vodã
Brâncoveanu a avut de întâmpinat din afarã sau din lãuntru.
Aflat între douã rele, lãcomia acaparatoare de teritorii a Imperiului
austriac si nesatul turcilor dupã bogãtia si aurul Tãrii românesti,
el s-a orientat cãtre Rusia pravoslavnicã a lui Petru cel Mare,
începând cu anul 1697. Înlãuntrul Tãrii s-nplinit cuvântul Scripturii:
"Vrãjmasii omului, casnicii sãi". Tainicele dorinti de domnie
ale Cantacuzinestilor i-au fãcut pe acestia sã-l pãrãseascã
si sã-l trãdeze pe voievod în ceasurile de cea mai mare cumpãnã
pentru tarã.
Cu toate acestea, ajutat de pronia si darul dumnezeiesc
si de slujitori, împreunã lucrãtori de valoare si credintã,
Constantin Voievod a ctitorit împotriva atâtor vicisitudini,
cu vrednicie si în chip slãvit, cea mai strãlucitã epocã a vechii
culturi românesti.
Asemenea Sfântului si Dreptcredinciosului Voievod
Stefan cel Mare al Moldovei, evlavisul domn a purtat de grijã
cu alrasã dragoste si aprinsã râvnã crestinã sfintelor lui Dumnezeu
locasuri. Întreaga Tarã Româneascã este plinã de biserici, mânãstiri,
paraclise, bolnite si trapeze ctitorite, reparate sau restaurate
de el.
Mai mult de cât la toate s-a trudit si s-a cheltuit
pentru cele douã lãcasuri pe care vodã le-a iubit cel mai mult:
biserica Sfântul Gheorghe Nou din Bucuresti si mãnãstirea Hurezi
din judetul Vâlcea.
Profitând de linistea de la hotarele tãrii de care
a avut parte la început, în al doilea an (1690) al domniei sale
noul ales punea temelia mânãstirii Hurezi, care pe bunã dreptate
era socotitã ceãiasa ctitoriilor sale, si una dintre cele mai
minunate zidite cândva pe plaiurile românesti. Fãrã preget au
lucrat vreme de 7 ani la aceastã vestitã mânãstire mesteri zidari,
pietrari, dulgheri si zugravi, sub privirea neadormitã a iscusitului
urzitor care a fost mesterul Manea, dar sfârsitul a fost isvodirea
unui lãcas neasemuit de frumos. Minunatul pridvor al bisericii
cu stâlpi lucrati cu o mare bogãtie si podoabã, chenarele cu
flori sãpate în piatrãde la usa mare si ferestre, chiliile si
arhondaricele rezemate pe stãlpi cu multã mãiestrie, zidurile
tari strãjuite de turnuri si porti ferecate, zugrãveala bisericii
împodobitã cu sfinti si icoane dupã orânduiala cea veche a erminiei
atonite fac din Horezu o cetate a evlaviei ortodoxe fãrã seamãn
de înãltãtoare. Vodã Brãncoveanu zidi aici si un frumos paraclis,
iar mânãstirea fu fãcutã stavropighie, asa cã nimeni nu se putea
amesteca în ocârmuirea ei; apoi fu înconjuratã ca o adevãratã
lavrã atonitã, de alte schituri: al Sfântului Ioan Botezãtorul,
al Sfintilor Apostoli, al Sfântului Întâiului Mucenic si Arhidiacon
Stefan, al Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. A fost în
gândul fericitului ei ctitor, ca aceastã aleasã între ctitoriile
sale sã-i fie loc de îngropare pentru el si pentru tot neamul
lui, dar altele au fost judecãtile dumnezeesti si numai fiica
lui, domnita Ancuta, si-a fãcut lãcasul cel de veci la Hurezi.
Dar nu numai asupra tãrii sale s-a revãrsat milostivirea
darnicului domnitor, ci milostenii si ajutoare bogate a trimis
el si la mânãstirile dil Bulgaria, Serbia, Grecia, Albania,
din toate ostroavele mãrii grecesti si de peste tot Rãsãritul
ortodox, pânã la muntele Sinai si Ierusalim, unde numele sãu
a fost pomenit la slujbele bisericesti mai mult decât al oricãrui
alt domn român.
Alãturi de Constantin, mare râvnã pentru zidirea
si înfrumusetarea sfintelor locasuri au avut si rudele sale,
în frunte cu evlavioasa lui sotie, Maria doamna, care se întreceau
si ele întru ridicarea si împodobirea multelorr biserici si
mânãstiri.
Pe lângã biserici si mânãstri a ridicat neobositul
voievod si fântâni, case si clãdiri mãrete, precum vestitul
palat de la Mogosoaia. În vremea sa începe un nou stil în arhitecturã,
care îi poartã si astãzi numele, „stilul brâncovenesc", cu usurintã
de recunoscut la toate ctitoriile sale, bisericesti si mirenesti.
Dar nu numai plinã de râvnã ctitoriceascã si iscusit
socotitor al vremii sale a fost Vodã Constantin, ci si un mare
ocrotitor al culturii românesti prin scris si tipar, mult iubitor
de cãrti bisericesti si de învãtãturi evlavioase.
Pentru buna sporire în aceasta lucrare de prea
mare nevoie tãrii si dreptslãvitorului ei popor el a avut ajutorul
si împreunã lucrarea unui om minunat, care binesi-a chivernisit
si înmultit talantii dati lui de Dumnezeu; viitorul mitropolit
la Tarii Românesti si Sfânt Sfintit Mucenic: Antim Ivireanul.Din
tipografiile întemeiate la Snagov,Râmnicul Vâlcea si Târgoviste,
din cea reânnoitã în Bucuresti, cu banii domnitorului si osteneala
lui Antim au iesit la ivealã numeroase comori duhovnicesti,
cãrti de slujbã si învãtãturã crestinã care se împãrteau în
dar si romãnilor din Moldova si Ardeal, precum si crestinilor
ortodocsi de dincolo de hotarele tãrii. În acele vremuri Tara
Româneascã s-a arãtat a fi o luminoasã vatrã de cultirã si un
puternic far de îmbãrbãtare ortodoxã printrimiterea de cãrti
grecesti si arabe, împrumuturi si mesteri tipografi si de tiparnite
la Tiflis si Alep, prin strânse legãturi cu mari cãrturari patruiarhi
si vlãdici îmbunãtãtiti ai Rãsãritului grecesc.
Dupã Biblie (1688) au vãzut rând pe rând lumina
tiparului în limba românã: Psaltirea, Sfânta Evanghelie, Molidfelnicul,
Octoihul, Liturghierul, Ceaslovul si Apostolul. Cãrti de slujbã,
de învãtãturã crestinã pentru mireni sau de luminare a preotilor,
ca si cele în apãrarea dreptei credinte tipãrite de evlaviosul
domn în românã, greacã, arabã si ivirã i-au adus recunostinta
unanimã si o slavã nepieritoare; dupã dreptate el a fost socotit
în vremea sa drept cel mai vajnic apãrãtor al întregii crestinãtãsi
crestine.
Cele unsprezece odrasle domnesti, patru bãiesi
sisapte fete erau avutia cea mai de seamã a domnestilor pãrinti,
care îi cresteau în frica lui Dumnezeu, în credinta si dragoste
de tarã si de neam. Bãietii grãiau în bisericã întru cinstirea
sfintilor lor patroni si ocrotitori cuvântãri care uimeau si
bicurau pe multi. Constantin, Stefan, Radu si Matei erau lumina
ochilor si comoara cea nepretuitã a inimilor pãrintilor lor.
Cele sapte fete au fost cãsãtorite cumare cinste si asezate
la casele lor cu toatã cuviinta.Ele au urmat alese obiceiuri
ce le-au vãzut si învãtat de la pãrinti, între care la loc de
cinste s-a aflat mereu mãrinimia ctitoriceascã.
Înteleptitului de sus domn i-a dãruit Dumnezeu,
spre bunã orânduire a trebuintelor tãrii si un sfetnic de tainã,
un priceput si bun iconom, potrivit Evangheliei: vistiernicul
Ianache, vrednica sa rudenie, care i-a fost de mare ajutor în
drumeîia pãmânteascã pãnã în sfãrsit, împreunã purcezând ei
prin nevointa muceniceascã si în cãlãtoria spre cer, în patria
cea cereascã.
Lãcomia turcilor stârnitã de averile reale ale vieevodului
si mai vârtos de cele imaginate de pizma lor, bãnuielile lor
cã el ar trata în ascuns cu rusii si austriecii împotriva lor,
alimentate de pârâciounile si uneltirile rudelor sale, Cantacuzinii,
care îi râvneau tronul au precipitat lucrurile, si Dumnezeu
îngãduind aceasta spre lãmurirea si încununarea credinciosilor
Sãi slujitori.
În ziua de 24 martie, în miercurea cea mare din
Sãptãmâna Patimilor a trimis sultanul pe Mustafa Aga, care îi
comunicã domnului cã este mazilit, adicã dat jos din domnie
si trebuie sã plece împreunã cu toatã casa lui, cu fecioriik
si cu ginerii sãi la Tarigrad.
În Sfânta si Marea Vineri a Patimilor ei au fost
cu totii ridicati de turci si dusi la Tarigrad, fiind închisi
în înfrcosata temnitã de lângã zidurile cetãtii, numitã Edicule,adicã
Sapte Tunuri.
 |
Constantinopol
la inceputul secolului al XVIII-lea |
De
la judecata care urma Vodã Brâncoveanu s-a apãrat cu multã întelepciune
de nedreptele învinuiri, turcii l-au supus la chinuri groaznice,
atât pe el cât si pe fecioriilui, ca sã destãinuiascã si alte
averi în afara celor cuprinse in 30 de care mari jefuite de
ei o datã cu ridicarea lor si duse la Tarigrad, ca sã fie vândute
la mezat.Aprinsi de urã si lãcomie div'avoleascã, trei luni
si jumãtate i-au chinuit cu cele mai cumplite chinuri pe domn,
strângându-l în cãtuse de fier, fãcându-i tãieturi si la cap,
arzându-l pe piept cu cleste înrosit în foc si în cele din urmã
hotãrîndu-i moartea, împreunã cu cei patru feciori ai sãi si
cu sluga ce credincioasã Ianache.
Era în ziua de Sfânta Maria Mare - 15 august1714
- când dreptcredinciosul domn tocmai împlinea 60 de ani. Portile
cele grele ale temnitei deschizându-se mãrturisirii lui Hristos
iesirã istoviti de chinuri si suferinte, ferecati în lanturi
grele, cu capetele descoperite, cu picioarele goale si numai
în cãnãsi, dar cu nãdejdea apropiatei biruinti duhovnicesti
si a fericitei vieti vesnice.
Au fost dusi în fata sultanului Ahmet, a crudului
sãu vizir, bãutorul de sânge Agin Ali pasa, a trimisilor domnilor,
regilor si împãratilor strãini pe lângã Poarta, unii dintre
ei reprezentanti ai unor tãri-crestine (?!!), si a fiorpsului
cãlãu ce îi astepta cu iataganul scos.Siltanul zise: „Giaur
Brâncovene,esti osândit la moarte cu toti feciorii tãi; dar
te iert dacã spui unde îti este cealaltã avere si dacã te lasi
de legea ta si treci la legea turceascã".Rãspunse vodã cu
hotãrâre. „Averea toatã câtã am avut tu mi-ai luat-o si altãa
nu am; iar de legea crestinã nu mã las, cãci în ea m-am nãscut
si am trãit si în ea vreau sã mor". Apoi grãi cãtre copiii
sãi: „ Fiilor, fiti bãrbati! Am pierdut tot ce aveam pe astã
lume. Nu ne-a nai rãmas de cât sufletele; sã nu le pierdem si
pe ele , ci sã le ducem curate înaintea fetii Mântuitorului
nosteu Iisus Hristos. Sã spãlãm pãcatele noastre cu sângele
nostru".
Auzindu-i cuvintele sultanul turbã de mânie si
porunci sã taie mai întâi pe copii, începând cu cel mai mare,
ca sã fie chinul tatãlui lor mai cumplit. Cãlãul retezã capul
lui Constantin, feciorul cel mai mare, apoi tãie capetele lui
Stefan si Radu. Când veni rândul lui Matei, feciorul cel mai
mic, acesta începu sã plângã si se ascunse la sânul maicii sale.
Atunci tatãl sãu îi porunci sã urmeze pe fratii sãi si copilul
îti puse ascultãtor gâtul pe butucul cãlãului. Cei patru feciori
ca patru brazi zãceau acum tãiati sub ochii vasnicului lor pãrinte,
bãtrãnul si falnicul stejar rãsãdit si izvoarele apelor strãbunei
evlavii ortodoxe.
Cãlãul tãie apoi capul lui Ianache Vãcãrescu, iar
la urmã veni si rãndul lui Brâncoveanu, care se închinã linistit
si hotãrt zicând: „Doamne, fie voia Ta". Iataganul mai sclipi
o datã si cele sase pârâiase de sânge mucenicesc se unirã, iar
ca sufletele lor fericite, curãtite de orice pãcat prin „botezul
sângelui" zburarã ca niste porumbei strãlucitori ca fulgerul
sã primeascã de la puitorul de nevointe si rãsplãtitorul Hristos,
cununile slavei mucenicesti.
Capetele mucenicilor, pãgânii turci le înfipserã
în vârful sulitelor si le purtarã prin Tarigrad, iar trupurile
le târârã la poarta cea mare a seraiului si le lãsarã acolo
pânã seara, ca sã le vadã cât mai multi, iar a doua zi le aruncarã
în Bosfor.
Niste pescari credinciosi le culeserã din mare
si le îngroparã în tainã, într-o mânãstire din Haliki, lângã
Tarigrad.
În vara anului 1720 doamna Maria a adus pe ascuns
sfintele moaste ale lui Constantin Vodã Brâncoveanu, le-a îngropat
în biserica Sfântul Gheorghe Nou din Bucuresti si a asezat peste
mormânt o piatrã împodobitã doar cu pajura tãrii si fãrã nici
o pisanie, iar deasupra a pus o candelã de argint cu o inscriptie
discretã casã sã lunineze moastele mucenicului. |
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu