,,Mai periculoasa poate fi invidia atunci cand
se strecoara in sufletul prietenilor, deoarece ea conduce faptele spre
marsavul pacat al tradarii prietenului care ti-a incredintat tainele
inimii sale. "
Asa cum malura este boala graului, tot
asa invidia este boala prieteniei", spune Sfantul Vasile cel Mare spre a
arata ca invidia se strecoara in comuniunea de iubire a prieteniei,
spre a-i destrama arhitectonica ei spirituala.
Sfantul Vasile
cel Mare arata ca leacul insasi al invidiei este paradoxal. Cel stapanit
de aceasta patima, patruns de perfidie, asteapta o singura usurare a
bolii lui: "sa vada caderea unuia din cei invidiati. Ura i se termina
numai cand vede pe cel invidiat nefericit din fericit cum era; cand vede
ajuns vrednic de mila pe cel admirat de toata lumea. Numai atunci se
impaca cu el, numai atunci ii este prieten, cand il vede lacrimand, cand
il vede jelind.
Nu se bucura cu cel vesel, dar plange cu cel
indurerat. In caineaza ca i s-a schimbat soarta, ca a cazut intr-o stare
atat de jalnica; ridica in slava cerului, prin cuvinte, starea lui
fericita de mai inainte, nu din dragoste de om, nici din simpatie, ci
pentru a-i face si mai grea nenorocirea.
Pe copil il lauda
dupa ce a murit si-l slaveste cu nenumarate elogii, ca era frumos la
chip, ca era destept, ca era destoinic in toate; daca insa ar trai, n-ar
intrebuinta un limbaj atat de elogios. Daca vede, insa, ca si altii il
incarca cu laude, se schimba iarasi si pizmuieste pe cel mort.
Invidiosul admira bogatia altuia dupa ce a pierdut-o; lauda si ridica
in slava cerului frumusetea, vigoarea si sanatatea cuiva dupa ce s-a
imbolnavit. Si pe scurt, invidiosul este dusman al celor prezente, dar
prieten al celor pierdute".
Pe cel curajos il numeste obraznic,
iar pe cel cuminte si infranat, nesimtitor; pe cel drept il numesc om
fara inima, iar pe cel chibzuit, viclean. Pe cel marinimos il barfesc ca
pe un om de prost gust, iar pe cel cu inima larga, ca pe un risipitor;
si, dimpotriva, pe cel econom il numesc zgarcit. Pe scurt, invidiosul nu
se sfieste sa dea oricarui fel de virtute numele viciului potrivnic
virtutii".
In sfarsit, un alt paradox al invidiei este acela
ca, asa cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur, "cel invidios vrand sa-l
piarda pe altul, se pierde pe sine insusi"
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/invidia-70329.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu