O zi din viata de manastire
Dar
pentru ca multi oameni nu stiu cum decurge viata de zi cu zi pe tarâmul
binecuvântat al manastirii, voi încerca sa va povestesc, atât cât voi
putea cuprinde în prea neputincioasele cuvinte omenesti.
Când
întreaga viata este înca cufundata în linistea senina a noptii, toaca
începe sa-si picure chemarea cu dulce glas, semanând atât de bine cu
blânda bataie a Domnului în usa inimii noastre. Desprins parca din
cartile de povesti, acest moment trezeste în orice suflet un sentiment
greu de descris în cuvinte. Încercati numai sa va închipuiti cum, în
întunericul noptii, în mijlocul unei câmpii încremenite în tacere, se
aude o toaca batând, rasunând pâna în departari, ca semn al începerii
unei noi zile, înca o zi pe care Domnul ne mai da s-o traim pe pamânt.
Inima noastra, unindu-si parca ritmul batailor cu toaca, se trezeste plina de râvna si de dorinta fierbinte ca aceasta noua zi sa fie o Jertfa a Iubirii mai deplina si mai curata decât cea de ieri. Si, uneori, atât de bine se armonizeaza, încât ti se pare ca toaca bate din interior, din inima ta, si de acolo, revarsându-se în afara, învaluie întreaga viata în naframa imaculata a iubirii si a dorului de cer. Aceste batai de toaca vestesc bucuria nasterii unei noi zile, o zi care asteapta sa fie traita la intensitate maxima, fara nici o clipa petrecuta în zadar.
Inima noastra, unindu-si parca ritmul batailor cu toaca, se trezeste plina de râvna si de dorinta fierbinte ca aceasta noua zi sa fie o Jertfa a Iubirii mai deplina si mai curata decât cea de ieri. Si, uneori, atât de bine se armonizeaza, încât ti se pare ca toaca bate din interior, din inima ta, si de acolo, revarsându-se în afara, învaluie întreaga viata în naframa imaculata a iubirii si a dorului de cer. Aceste batai de toaca vestesc bucuria nasterii unei noi zile, o zi care asteapta sa fie traita la intensitate maxima, fara nici o clipa petrecuta în zadar.
Dupa
ce toaca îsi conteneste chemarea, roua tacerii se reaseaza peste
întreaga fire. Este perioada în care, în taina chiliei, fiecare îsi
începe ziua cu Dumnezeu. Sunt primele suspine, primele rugaciuni ale
unei zile. Fiecare îsi deschide sufletul în fata lui Dumnezeu în tacerea
diminetii, în tacerea gândurilor, în tacerea mintii…E clipa în care
inima e cea care vorbeste cu Dumnezeu!
Aceasta
convorbire este întrerupta curând de sunetul puternic al clopotului,
amplificat de tacerea zorilor si acompaniat, de ici de colo, de câte un
ciripit somnoros. Dangatul solemn cheama la rugaciunea obsteasca. În
lumina palida a lunii încep sa se distinga câteva umbre, parca
vaporoase, care se îndreapta cu mers lin catre Sfânta Biserica. Tacerea
abisala care domneste pretutindeni este tulburata numai de fuga vreunui
iepuras ce-si gasise culcus în florile de pe marginea aleii. Acest drum,
prin bezna noptii sau prin licaririle zorilor, catre Sfânta Biserica
cea prea stralucitoare, pare a fi drumul ontologic al fiintei umane de
la întuneric catre lumina sau un drum initiatic, care te duce de pe
pamânt la cer, pe acest drum lasându-ti toate grijile si preocuparile
lumesti, pierzându-te chiar pe tine însuti pentru a te regasi întrupat
într-o personalitate îngereasca.
Apoi
munca se reia pâna când bing-bang-ul clopotului va anunta ultima slujba
a zilei. În semiobscuritatea sfântului lacas, cu trupurile împovarate
de o binecuvântata oboseala, aceleasi suflete incandescente înalta
rugaciuni pentru întreaga lume, pentru credinciosi si necredinciosi,
pentru cei care nu stiu, nu pot sau nu vor sa se roage, cerând pentru
toti pace, bucurie si mântuire.
La terminarea slujbei, somnul noptii a învaluit de mult întreaga fire. Aceleasi fapturi, parca vaporoase, se întorc, cu mers lin, la chiliile lor, privind frumusetea câmpiei îmbratisata de razele lunii si pierzându-se cu gândul în nesfârsitele sfere ceresti, unde nadajduiesc sa ajunga curând, poate chiar în aceasta noapte. Dar ele sunt pregatite… Nu le sperie moartea pentru ca sunt întotdeauna gata sa-si ia zborul spre Mirele lor ceresc.
La terminarea slujbei, somnul noptii a învaluit de mult întreaga fire. Aceleasi fapturi, parca vaporoase, se întorc, cu mers lin, la chiliile lor, privind frumusetea câmpiei îmbratisata de razele lunii si pierzându-se cu gândul în nesfârsitele sfere ceresti, unde nadajduiesc sa ajunga curând, poate chiar în aceasta noapte. Dar ele sunt pregatite… Nu le sperie moartea pentru ca sunt întotdeauna gata sa-si ia zborul spre Mirele lor ceresc.
Îmi
voi întrerupe aici povestirea pentru ca ceea ce se întâmpla în
continuare în chiliile inundate de lumina calda a candelei este o taina,
este taina fiecarei maici, este prinosul nevointelor personale ale
fiecarui suflet. Ce se întâmpla acolo este o taina pe care o stie numai
Dumnezeu si duhovnicul. Acolo, în tacerea noptii, se varsa lacrimi mai
curate decât roua crinilor, acolo se înalta rugaciuni fierbinti pentru
întreaga lume, acolo se primesc minunati soli ceresti, acolo se duc
lupte de neimaginat cu duhurile rautatii, dar toate în taina, nestiute
de nimeni… Ce se întâmpla noaptea în acele prea smerite chilii ale
maicilor, nu se poate descrie… E momentul tainic când esti numai tu si
Dumnezeu si sunteti atât de aproape pentru ca El se coboara în inima ta,
facându-si din ea un templu stralucitor, caci cum ar putea sa nu Se
pogoare într-o inima care Îi slujeste cu atâta dragoste?
Iar
când, într-un târziu, dai odihna tâmplelor tale ostenite, simti cum
inima îti zboara pâna la cer, sau cerul se pogoara pâna la ea, si cu
suspinuri adânci continua sa rosteasca plina de dor eterna rugaciune:
“Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine,
pacatoasa!”.
Una
câte una, toate maicile se aduna în sfântul lacas ca într-o noua arca a
lui Noe si se închina cu evlavie în fata sfintelor icoane. Fiecare
miscare se face cu simplitate si naturalete, facând parte dintr-un
ritual sacru, care de doua mii de ani se pastreaza neschimbat, un ritual
care nu urmareste sa încânte pe nimeni, ci tinde numai sa exprime cât
mai bine sentimentele. Privindu-l nu poti sa nu fi impresionat de aceste
Regine ale Iubirii, atât de marete în smerenia lor. Întreaga slujba se
desfasoara conform aceluiasi ritual sacru, atât de vechi, dar mereu nou
prin ceea ce trezeste în inima fiecaruia. Ca o cununa a slujbei de
dimineata si ca cea mai aleasa floare din buchetul slujbelor întregii
zile este Sfânta Liturghie, taina mai presus de puterea de întelegere a
oamenilor si a îngerilor, care pogoara cerul pe pamânt, Dumnezeu
jertfindu-Se –a câta oara?– pentru noi, nerecunoscatorii si
nemultumitorii.
Dupa
ce sufletul se umple de virtuti din aceasta hrana spirituala, urmeaza
ca si trupul sa-si primeasca hrana materiala. La sunetul clopotelului
maicile se aduna în trapeza manastirii, fiecare asezându-se în tacere la
locul ei si, în timp ce manânca pentru trupeasca neputinta, asculta cu
atentie cuvântul de învatatura ce se citeste dintr-o carte de suflet
folositoare. Dupa rugaciunea de multumire de la sfârsitul mesei se
împart ascultarile, fiecare primind anumite sarcini pe care vi fi
datoare sa le îndeplineasca în ziua respectiva, binestiind ca lucreaza
pentru Domnul. În general, se desfasoara activitati ca: lucrul în
atelierele de pictura si croitorie, lucrul manual (metanii si
cruciulite), munca la câmp, stuparitul, îngrijirea animalelor, a
florilor, precum si numeroase alte activitati gospodaresti. Aceste munci
ar foarte obositoare daca n-ar fi unite cu rugaciunea, dar asa totul
este usor, plin de pace si inima ti se umple de o cereasca Liturghie.
Astfel trece cea mai mare parte a zilei, cu mâinile lucrând si cu inima
rugându-ne.
Dupa-amiaza
glasul clopotului ne cheama din nou la Sfânta Biserica pentru a ne
bucura împreuna de marea cinste care ni se da de a aduce lauda Domnului
aici pe pamânt, întocmai ca si îngerii în cer....